Sparpaket i Sony Ericssons rapport
Sony Ericsson rapport innehåller inga överraskningar. De rapporterade siffrorna är i linje med de preliminära som meddelades i slutet av juni. Ett sparpaket har presenterats och förhoppningarna är att det skall trolla fram bättre vinster i framtiden.
I går Nokia, i dag Sony Ericsson. Nu har två av världens fem största mobiltillverkare presenterat kvartalsrapporter. Sony Ericssons siffror kommer inte som någon chock, eftersom bolaget redan i slutet av juni bjöd på en preliminär kvartalsrapport.
Nokias kvartalsvinst sjönk med hela 61 procent (engångsposter inräknade). Sony Ericssons vinstras är värre. Hela 97 procent till låga 6 miljoner euro. För att hitta ett sämre kvartalsresultat i Sony Ericssons historia får man gå tillbaks till andra kvartalet 2003 där en nettoförlust om 88 miljoner euro redovisades.
De rapporterade siffrorna jämfört med de preliminära siffrorna då? Prognosen om ett snittpris per såld mobil om 115 euro överträffades minimalt med siffran 116. De förmodade "cirka 24 miljoner" sålda mobilerna summerades till 24,4 miljoner vilket ger en marknadsandel runt åtta procent, vilket kan jämföras med 9,5 procent samma period förra året.
Det betydligt lägre snittpriset i kombination med en lättare volymminskning bidrog till att värdet av försäljningen sjönk med 292 miljoner, motsvarande drygt nio procent. Det rejäla tappet i försäljningen är den stora anledningen till att vinsten sjönk med 214 miljoner euro till ynka sex miljoner euro.
Som ett led i att försöka bättra på de framtida resultaten meddelar bolaget att ett sparpaket sjösätts. Målsättningen är att bolagets operativa kostnader skall minskas med 300 miljoner euro årligen, vilket kan jämföras med senaste årets försäljning om 12,9 miljarder euro. Om sparpaketet innebär att personalstyrkan kommer att minskas framgår inte.
Att mobilbranschen är mördande tuff är inget nytt. Man har inte råd att kliva snett. Vi har tidigare sett hur det har gått för Siemens. Motorolas nuvarande kris är inget nytt. Ericssons mobilenhet gick 16,2 miljarder kronor back år 2000 samt med mångmiljardförluster i början av 2001 vilket krävde åtgärder med lösningen att gå samman med Sonys mobilp>Till skillnad från Nokias lätt uppskruvade prognos för branschen detta år behåller Sony Ericsson sin prognos om en "ökning runt 10 procent".
Försäljning:Nettovinst: 6 miljoner euro (-97%)
Sålda telefoner: 24,4 miljoner (-2%)
Pris per telefon: 116 euro (-7%)