Omsätter 6 miljarder 2015
Spelannonsering i mobilen ökar tiofalt
Annonsmarknaden för mobilspel väntas öka tiofalt fram till 2015.
Under fjolåret omsatte marknaden för annonsering i mobilspel ganska blygsamma 84 miljoner dollar, motsvarande cirka 560 miljoner kronor. Inom de närmsta fyra åren kommer den marknaden dock att tiodubblas, spår Juniper Research i en ny rapport.
2015 väntas marknaden ha vuxit till 894 miljoner dollar, motsvarande cirka 6 miljarder kronor. I rapporten diskuteras bland annat mobilspelet Angry Birds, som ju finansieras helt med annonser i Android-versionen, som ett exempel på ett bra sätt att tjäna pengar med spelannonsering i mobilen.
Även om tillväxten för spelannonser i mobilen blir stor de närmsta åren är marknaden ganska liten jämfört med vad intäkter från försäljning av mobilspel och försäljningen av tillbehör i spelen väntas omsätta. Dessa intäkter beräknas enligt rapporten nämligen bli 10 gånger större än annonsintäkterna.