Stabilt i försäljningstoppen

Nokia har en stadig förstaplats på topplistan över mobiltelefonförsäljning. Sony Ericsson behåller sin fjärdeplats.

Publicerad Senast uppdaterad

I en genomgång gjord av Strategy Analytics sägs att Nokia har en marknadsandel på 39,2 procent under tredje kvartalet 2007. Koreanska Samsung ligger tvåa på 14,9 procent, strax före Motorola med 13,1 procent.

Svenskjapanska Sony Ericsson ligger på en fjärde plats med 9,1 procent marknadsandel globalt. Efter sig har företaget LG, med en marknadsandel på 7,7 procent.

Nybörjaren i klassen, Apple, med sin nya utmanare Iphone har än så länge bara en marknadsandel på 0,4 procent, med en försäljning på 1,1 miljoner mobiler.

Världsmarknaden för mobiltelefoner växte till 285 miljoner enheter under kvartalet, en ökning med 12 procent.

Enligt undersökningsföretaget beror Nokias tillväxt i volym med 26 procent på deras framgångar med billigare telefoner i kombination med bra rörelsemarginaler, de högsta sedan tredje kvartalet 2004. Det på ett område som konkurrenterna undviker på grund av de höga kostnaderna förknippade med lågprismobilsegmentet. Nokia har dock rapporterat viss brist på komponenter på grund av stor efterfrågan under tredje kvartalet som kan hålla i sig om efterfrågan är fortsatt hög.

Källa