Blackberry-tillverkaren Research in Motions bokslut för det senaste brutna räkenskapsåret som fortsatta framgångar. Bolaget spår att det pågående brutna räkenskapsåret blir ännu bättre.
Det är svårt att hitta några svaga siffror i bokslutet från den nordamerikanska mobiltillverkaren Research in Motion (RIM) vars produkter säljs under varumärket Blackberry. Tillväxttakten är förmodligen den svagaste siffran i rapporten.
För det brutna räkenskapsåret 2010, som innefattar månaderna mars 2009 till och med februari 2010, såldes cirka 37 miljoner Blackberry-telefoner. Det är 42 procent fler än de 26 miljoner enheter som såldes under föregående brutna räkenskapsår (mars 2008–februari 2009).
För det senaste kvartalet, december 2009 till och med februari 2010, har rekordvolymen 10,5 miljoner mobiler uppvisats. Det är en 35-procentig volymökning jämfört med samma period förra räkenskapsåret. Jämfört med föregående kvartal (september–november 2009) är volymökningen knappt 4 procent.
Annons
I slutet av november 2009 såldes den 75-miljonte Blackberry-mobilen, enligt RIM:s förra kvartalsrapport. Efter senaste kvartalets 10,5 miljoner sålda Blackberry-mobiler har därmed drygt 85 miljoner enheter sålts genom alla år.
Annons
De ökade volymerna ligger till stor del bakom den ökande omsättningen och vinsten. För både senaste kvartalet och brutna räkenskapsåret redovisas rekordsiffror (se faktaruta). Dessutom har bolagets kassa vuxit till en ny rekordstorlek, 2,87 miljarder dollar, vilket kan jämföras med 2,41 miljarder dollar tre månader tidigare och 2,24 miljarder dollar tolv månader tidigare.
Avslutningsvis spår Jim Balsillie från VD-duon att det pågående kvartalet (mars–maj 2010) kommer att visa upp goda siffror för volymer, omsättning och vinst. Balsillie skriver också att bolaget tror på årets produktportfölj som är tänkt att vara förutsättningen för fortsatt tillväxt.
Research in Motion, Mars 2009 – Februari 2010
Omsättning: 14,95 miljarder dollar (11,07 miljarder dollar)
Nettovinst: 2,46 miljarder dollar (1,89 miljarder dollar)