Stockholms hemtjänst blir mobil

Stockholms stad har tecknat avtal med Tietoenator om leverans av ett mobilt system för hemtjänsten för 35,5 miljoner kronor.

Publicerad Senast uppdaterad

I tjänsten Paragå ingår en talsvarstjänst, en digitalpenna och handdator. Lösningen ska integreras med befintliga system. Upp till 15000 anställda kan komma att kunna använda tjänsten. Det framgår av ett pressmeddelande. Det är Tietoenator Healthcare&Welfare med underleverantörer som står för leveransen.

Förhoppningen är att kvaliteten på vården ska bli bättre genom förbättrad planering och uppföljning samt att arbetsmiljön ska förbättras.

Avtalet gäller i två år och är värderat till 35,5 miljoner kronor. Då inkluderas leverans, licenser och test. Drift, konsulttjänster och övrigt support och underhåll tillkommer.

- Genom anskaffningen av Paragå underlättas och effektiviseras planeringen och genomförandet av det dagliga arbetet på stadens utförarenheter. Medarbetarna får tillgång till rätt information om uppdraget var helst de befinner sig, vilket är en viktig förutsättning för bra kvalitet. Ett lyckat införande av den nya tekniken kan ge medarbetarna mer tid för själva omsorgsarbetet, säger Johan Särnquist, it-chef, Stockholms stad.