Stora delar av Telias och Tele2:s 3G-nät fortfarande nere
Problemen i Telia och Tele2:s mobilnät fortsätter och för närvarande fungerar inte 3G inom flera stora områden i operatörernas nät. Det är osäkert när problemet kan vara löst.
Telia och Tele2s kunder i stora delar av landet kan för närvarande inte använda sig av operatörernas gemensamma 3G-nät. Problemen började redan igår då både 2G och 3G-näten berördes, först i Stockholms-området och när detta åtgärdades uppstod nya problem i andra delar av landet.
När Mobil kontaktar Telia i dag uppger man först att man har "störningar" i 3G-nätet i Småland, Kalmar och Jönköping, Västra Götaland med undantag för Göteborg, Västernorrland, Jämtland samt Västerbottens län.
- Det är väldigt, väldigt svårt att använda 3G-nätet där, säger Jan Sjöberg, presschef på TeliaSonera till Mobil.
Så det som står på er webbplats om att ni i dessa områden har stängt ner 3G-nätet helt stämmer inte?
- Vad jag förstår kan man säga att det är släckt, säger Sjöberg.
För närvarande är de som befinner sig i något av dessa områden hänvisade till 2G-nätet som nu ska fungera normalt över hela landet.
När tror ni att problemen kan vara lösta?
-Vi kan inte spekulera i det, säger Jan Sjäberg.
På Telias webbplats står både att man beräknar att felet ska vara avhjälpt klockan 15 idag och att man inte kan beräkna när det kommer att vara klart.
Ett liknande svar får vi då ställer samma fråga till Tele2.
- I dagsläget vill jag inte gå ut och lova någonting, säger Annika Kristersson, pressansvarig på Tele2.
När det gäller orsaken till problemen går uppgifterna från de båda operatörerna isär. Hos Tele2 säger man sig vara ovetande om orsaken.
- Vi har ingen teori i dagsläget, säger Annika Kristersson, pressansvarig på Tele2
På Telia verkar man ha en mer klar bild av vad som kan vara upphov till problemen även om man inte vill uttala sig med säkerhet om vad den exakta orsaken är.
- Natten till onsdag gjordes programvaruuppdateringar och det är efter att de här programvaruuppdateringarna har gjorts som problemen har uppstått, säger JAn Sjöber på Telia.