Större ikoner när du springer

Att pricka rätt på mobilens pekskärm samtidigt som man är i rörelse är inte alltid så lätt. Apple har sökt patent på en idé som skulle göra det lättare.

Publicerad Senast uppdaterad

Grundtanken i Apples patent är att telefonen med hjälp av rörelsesensor, gyro och andra sensorer ska kunna uppfatta hur telefonen och dess användare rör sig och hur han eller hon använder pekskärmen. Den enklaste formen av anpassning är helt enkelt att telefonens gränssnitt visas med större text och symboler så att det blir lättare att trycka på rätt sak även om man rör sig snabbt. Det kanske mest självklara exemplet är att använda funktionerna i ett träningsprogram utan att behöva stanna för att kunna hantera telefonen.

Apple tänker sig även att gränssnittet skulle kunna anpassa sig till användaren på mer sofistikerade sätt. Om man till exempel ofta råkar starta en applikation av misstag och därför stänger ned den direkt ska systemet kunna lära sig det och göra den applikationen mera "svårstartad". Och om systemet uppfattar att man ofta trycker vid sidan av det område man egentligen vill träffa på skärmen ska det kunna kompensera för det också.

Ett annan metod för att undvika oavsiktliga tryck på skärmen ska vara möjligheten att, utifrån olika situation, anpassa hur mycket kraft som ska behövas innan telefonen reagerar.

En del är kanske stadigare på hand och vill kunna se ett fullständigt gränssnitt även när de förflyttar sig snabbt. Om Apple gör verklighet av sina planer tänker man också inkludera möjligheten för användaren att själv välja hur mycket rörelse som ska behövas innan telefonen går över till det förenklade gränssnittet.