Större betalningsvilja i Appstore

"Svårt att ta betalt i Android Market"

Fyra av fem betal-appar i Android Market har blivit nedladdade färre än 100 gånger, enligt ett analysföretag.

Publicerad Senast uppdaterad

En jämförelse mellan nedladdningar av gratis- och betal-appar i Googles Android Market och Apples App Store visar att det är betydligt lättare att få Iphone- och Ipad-användare att betala för att ladda ner appar. Analysfirman Distimo har studerat fördelningen mellan olika typer av appar i de stora app-butikerna och hittat påtagliga skillnader mellan de två system som har det största utbudet av appar.

Endast två av betal-apparna i Android Market har blivit nedladdade mer än en halv miljon gånger fram till dags dato om man summerar nedladdningarna globalt. Samtidigt har sex betal-appar i App Store blivit nedladdade i lika hög utsträckning och då enbart av användare i USA under de senaste två månaderna.

När man bara jämförde spel-appar och istället drog gränsen vid 250 000 nedladdningar blev motsvarande siffra för Android Market fem appar som passerat gränsen globalt sedan starten, medan tio iOS-appar laddats ner minst lika många gånger av USA-användare under en tvåmånaders-period.