Tävla mot polarna via WAP

Publicerad Senast uppdaterad

Motorola och PicoFun, som utvecklar mobila underhållningstjänster, har inlett ett samarbete för att utveckla, så kallade, fleranvändarspel för WAP.

- Ett exempel på hur ett spel kan ta sig uttryck är två fotbollslag som spelar en match mot varandra. Så kan man bygga upp olika strategier för de olika lagen och så vidare, säger Johan Lenander, VD för PicoFun.

Mer exempel än så vill han, än så länge, inte ge på möjliga spel.

- Huvudkonceptet för samarbetet är att flera personer ska kunna spela samtidigt, mot varandra.

De spel som utvecklas i samarbetet mellan Motorola och PicoFun kommer, till en början, endast att fungera tillsammans med Motorolas mobiltelefoner.

Om cirka ett halvår ska de nya spelen komma ut på marknaden.

Eftersom spelen är anpassade till standarden Java kommer så småningom alla som har en mobiltelefon som stöder Java kunna spela både dessa specifika spel och alla andra som är anpassade för standarden.

I dag finns inga telefoner i Sverige som stöder Java. Standarden kommer att introduceras i Sverige först om ungefär ett år, tror Lenander.

Till Japan däremot kommer telefoner, som stöder Java, redan efter sommaren.

När man använder spelen, som anpassats för WAP, kommer priset avgöras av den tid som du är uppkopplad.

PiciFun har också ett samarbete med Ericsson, där man utvecklar fleranvändarspel för GPRS. Kostnaden för användaren kommer där att bestå i en fast abonnemangsavgift.

En spännande fotbollsmatch via WAP kan, med dagens svenska priser, med andra ord bli oerhört mycket dyrare än en likadan match via GPRS, i alla fall för storspelarna.