Telenor ifrågasätter fast pris på mobil data

Modellen med fasta priser på mobilt bredband är inte hållbar i längden. Det uppger Telenors Sverigechef Johan Lindgren till Svenska Dagbladet. Han tycker att aktörer som Google tar den största delen av intäkterna medan operatörerna får stå för den kostsamma nätutbyggnaden.

Publicerad Senast uppdaterad

Användningen av abonnemang med fast pris på mobil data och framför allt turbo 3G har ökat markant och därmed datatrafiken i näten.

- Vår, och hela branschens, stora utmaning i höst blir hur vi ska hantera kapaciteten i mobilnäten och hur vi ska ta betalt för den. Vi närmar oss trösklarna snabbt och tidigt nästa år måste vi göra uppgraderingar för att klara kapaciteten, säger Johan Lindgren till Svenska Dagbladet.

Erbjudandena om fast pris är inte hållbara i längden, anser Johan Lindgren, eftersom en stor del av datamängden genereras av en tiondel av kunderna. Dessa storanvändare borde betala för sig på något sätt, menar han.

Telenorchefen har också invändningar mot att det är företag som Google som tar hem vinsterna på den billigare datatrafiken, medan telefonbolagen får högre kostnader. Det är exempelvis populära webbplatser som Youtube och nedladdningen av video som fyller näten.

- Ju högre trafiken blir desto mer annonsintäkter får de. Vi och de andra telebolagen får ingenting, vi förväntas bara stå för den dyra nätutbyggnaden. Därför måste vi börja ta betalt för den trafik som kunderna verkligen har och ge prioritet åt viss trafik, säger Johan Lindgren.

Budskapet verkar gå stick i stäv med Telenors egna annonsering om obegränsad mobil datasurf.