Telenor vill förenkla mobila tjänster

Telenor vill få fart på den svenska marknaden för mobila tjänster. Med Mobilstart ska man göra det ekonomiskt och tekniskt enklare för företag att komma igång med mobiltjänster.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobilstart kan beskrivas som ett verktyg för att skapa egna mobila tjänster med små eller inga tekniska kunskaper och till en låg kostnad. Beroende på de egna förutsättningarna kan man välja att använda en färdigutvecklad tjänst eller skapa sin egen med hjälp av gränssnitt mot de olika operatörerna som Telenor tillhandahåller.

Mobilstart har skapats efter att Telenor konstaterat att mobila tjänster omsätter mångdubbelt mer i Norge än i Sverige. Orsakerna till det tror man är att det i Sverige är dyrare och tekniskt svårare. Här finns fyra olika operatörers system att ta hänsyn till, i Norge är den tekniska miljön mera enhetlig med Telenor som en tongivande aktör.

- Vi vill ju ha en situation som liknar Norges, säger Jonas Bredin på Telenor, men syftar då inte på att Telenor ska styra i lika hög grad.

- Vi ser det som ett första steg mot ett utökat operatörssamarbete.

På den enklaste nivån, som Telenor valt att kalla Plugnplay, finns ett antal färdiga applikationer som man kan börja använda så snart man registrerat sig. Med exempelvis Mobilresponse kan man sälja information via sms, Mobilshop gör det möjligt att sälja andra typer av innehåll som bilder, spel med mera och Mobilpay är en tjänst för att ta betalt via mobilen av kunder som handlar i en webbshop.

På Plugnplay-nivån finns inga fasta avgifter, utan Telenors behåller en tredjedel av slutkundspriset för de olika tjänsterna. Från de två tredjedelar som blir kvar dras också 50 öre för det bekräftelse-sms som skickas till slutkunderna vid varje transaktion. Om man använder sig för någon av de tjänster där utgående sms till slutkunderna är en del av själva tjänsten kostar det 75 öre per meddelande.

Använder man sig av den andra nivån, som kallas Youbuild, måste man själv ha tillräckliga kunskaper för att bygga tjänsterna, men Telenor kan hjälpa till med uppkopplingar mot andra operatörers system.

Det finns även en tredje nivå, kallad Webuild, där Telenor och samarbetspartnern Bozoka kan utveckla helt nya tjänster efter kundernas önskemål.

För att kunna registrera sig som Mobilstarts-kund i dag är f-skattsedel ett krav, men Telenor kommer eventuellt att göra tjänsterna tillgängliga även för privatpersoner i framtiden.