Telia Mobiles VD uttalar sig om GPRS-satsningen

Publicerad Senast uppdaterad

Anledningen till att Telia väljer att vänta med att erbjuda alla kunder GPRS är att det än så länge bara finns en enda GPRS-terminal - Motorola Timeport 260.

- Vi har lärt oss från tidigare erfarenheter att en lansering blir inte bra om urvalet terminaler eller telefoner är begränsat till en enda, säger Lars-Erik Samuelsson.

För Telias konkurrent Europolitan, som är den enda svenska operatör som i dagsläget erbjuder GPRS, har den tidiga lanseringen av GPRS blivit en besvikelse. Få kunder har velat ansluta sig. Det är troligt att Telia också kunnat dra konsekvenser av Europolitans problem.

De kunder som inte vill ha just Motorolas enda GPRS-telefon väntar med att skaffa GPRS-tjänsten. Det är det som är risken för operatörer som lanserar GPRS redan nu.

Redan i mars kommer Telia dock att erbjuda vissa kunder att bli "testpiloter", för att få synpunkter som hjälper Telia att trimma GPRS-nätet.

- Efter sommaren, när skolorna börjar, kommer vi att erbjuda GPRS till våra tre miljoner abonnenter - under förutsättning att det har kommit ut fler GPRS-terminaler, säger Lars-Erik Samuelsson.

Telia har nu också berättat brecis hur man ska ta betalt för GPRS. Det kommer att kosta 20 kronor per månad för själva tjänsten. Sedan kan man betala 200 kronor per månad för 10 Mbyte eller 400 kronor per månad för 30 Mbyte. Man betalar alltså inte per minut.

- I och med att man i någon mening är ansluten till internet hela tiden anser vi att det blir märkligt att ta betalt per tid, säger Lars-Erik Samuelsson. Vi försöker prissätta på ett sätt sm vi tror blir internationell standard. Kunderna tjänar på detta, de behöver inte betala för att vara uppkopplade, bara för den datamängd de överför.

- Att ta betalt per tid drabbar kunderna också på ett annat sätt. Nätets kapacitet varierar, när det är hög belastning på nätet får man lägre hastighet när man kopplar upp sig. Då ska man inte behöa betala lika mycket. Genom att ta betalt per överförd datamängd betalar kunderna alltid för vad de får, säger Lars-Erik Samuelsson.