"Telia och Tele2 har färre kunder än de anger"

Publicerad Senast uppdaterad

"När Tele2, Telia och Europolitan har fler mobilkunder än det finns potentiella mobilanvändare i Sverige, bör man ställa sig kritisk till hur de stora mobiloperatörerna räknar sina kunder" skriver Alexander Zetterquist, analyschef på E*trade, i en krönika i Aftonbladet.

Enligt Telias helårsrapport hade man vid årsskiftet 3,4 miljoner mobilkunder. Comviq/Tele2 hade enligt sin niomånaders-rapport 2,4 miljoner kunder och Europolitan hade enligt sin årsrapport 1,1 miljoner kunder vid årsskiftet.

"Summerar vi dessa finns det, enligt operatörerna, minst 7 miljoner abonnenter och telefonkortskunder i Sverige", skriver Zetterquist.

Det kan knappast stämma med verkligheten, skriver han, att 95 procent av alla mellan 10 och 80 år skulle vara mobilkunder.

Europolitan är den enda operatören som redovisar hur många kunder som är aktiva, därmed borde Europolitans statistik vara mer rättvisande än de andra operatörernas, menar krönikan.

"Operatörernas sätt att räkna kunder slår hårt mot bedömningen av lönsamhet operatörerna sinsemellan" skriver Zetterquist.

En ytterligare problematik, när det gäller att se hur många reella kunder som en operatör har och som Zetterquist inte tar upp, är att många kunder har flera olika abonnemang hos samma operatör. Denna problematik gäller för samtliga operatörer, om de ska redovisa just antalet kunder.