Telia och Vodafone tappar marknadsandelar
Totalt sett har antalet nya abonnemang i Sverige stigit med tolv procent under 2001. Totalt fanns det vid årsskiftet 7 157 000 mobilabonnemang i Sverige.
Ökningen året innan var 24 procent, och 1999 ökade mobilabonnemangen med 25 procent.
Telia har drygt 48 procent av den totala mobilmarknaden i Sverige, Telia har därmed tappat tre procent jämfört med förra året.
Telia har enligt PTS rapport 3 435 000 miljoner mobilabonnemang.
Tele 2/Comviq har 35 procent av marknaden, det vill säga 2 504 000 miljoner abonnenter. Detta är en ökning med två procent jämfört med förra året.
Vodafone har däremot tappat något, en procent ner och har nu 15 procent av den svenska marknaden.
Orkar ni med fler siffror? I så fall, här kommer några till uppgifter från PTS rapport som kom i dag.
- Antalet privatabonnemang i Sverige var vid årsskiftet 5,6 miljoner.
- Av de 5,6 miiljonerna privatabonnemang var 63 procent (3,5 miljoner) kontantkort.
- Företagsabonnemangen var 1,5 miljoner.