Telia startar UMA den första september
Abonnemanget som Telia börjar sälja i Danmark den 1 september gör att danskarna kan säga upp det fasta abonnemanget och ta emot alla samtal via en och samma UMA-telefon. Den klarar både samtal kopplade via w-lan i hemmet och de som kommer via vanliga mobilnätet.
Telia börjar sälja sitt abonnemang Home Free i Danmark den första september. Med det abonnemanget flyttas abonnentens nummer i det fasta numret till UMA-abonnemanget, vilket innebär att alla som ringer till abonnenten gör det till fastnätspris.
Med UMA kan man i en och samma telefon ringa och ta emot samtal i både det vanliga mobilnätet och via w-lan när man befinner sig i hemmet. Behovet av en fast telefon hemma försvinner alltså och där kopplas samtalen som ip-telefoni via w-lan. När man är utanför täckning för hemmets w-lan-nät används istället det vanliga mobilnätet för samtal.
Ett Home Free Par-abonnemang som inkluderar två användare kostar motsvarande 185 svenska kronor i månaden och ett familjeabonnemang med fem användare kostar 234 svenska kronor.
I samband med att man tecknar abonnemang får man köpa den telefon som används, en Samsung P200 för ca 620 svenska kronor. I kostnaden för att teckna abonnemanget ingår en w-lanrouter som kan användas i hemmet för både UMA-samtal och för att koppla upp datorer trådlöst till internet. Även telefonerna kan utnyttja bredbandsuppkopplingen för surfande när de används i hemmet.
Som abonnent ringer man utan minutkostnad till familjen oavsett om man är hemma eller ute och gratis till nummer i det fasta nätet när man själv är hemma. Inkommande samtal kan kopplas till familjens olika UMA-mobiler enligt en turordning som man själv kan ställa in som kund. Svarar ingen kan man lämna ett meddelande i familjens gemensamma telefonsvarare och då får alla familjemedlemmar meddelande om att ett nytt meddelande inkommit.
Än så länge finns inga planer från TeliaSoneras sida att lansera tjänsten i Sverige.
- Vi utvärderar lanseringen i Danmark innan vi lanserar tjänsten någon annanstans, säger Birgitta Grafström på TeliaSonera till Mobil.