-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Bedragarna stoppas
Telia stoppar 31 miljoner bluffsamtal

Telias nya flerlagerskydd stänger ute två bluff- och wangiri-samtal varje sekund.
Telia meddelar att man under första halvåret 2025 stoppat över 31 miljoner bluffsamtal som försökt nå svenska mobilanvändare, vilket motsvarar ungefär två samtal per sekund. Detta är en ökning jämfört med motsvarande period året innan.
En av metoderna som blockeras är så kallad spoofing, vilken innebär att bedragare manipulerar telefonnumret som visas för mottagaren så att det ser ut som att samtalet kommer från en pålitlig källa. Skyddet introducerades 2023, och under våren 2025 kopplades detta till en branschgemensam lösning som även stoppar samtal som är spoofade mellan olika operatörers nät. Under halvåret fångades 10,4 miljoner sådana samtal, jämfört med 8,5 miljoner under samma period förra året.
En annan form av bedrägeri som blockeras är den så kallade wangiri-metoden går ut på att bedragare ringer upp från utlandet, bryter samtalet snabbt och hoppas att mottagaren ringer tillbaka på ett väldigt dyrt telefonnummer utomlands. Telia har tre skyddslager mot dessa försök. Det första blockerar automatiskt majoriteten av samtalen och har stoppat 20,5 miljoner försök. Ett nytt lager som lanserades i mars besvarar bluffuppringningarna med ett automatiskt talsvar, vilket har fångat upp ytterligare 400 000 samtal och därmed låtit bedragarna stå för kostnaden. Ett tredje lager varnar kunden via ett automatiskt meddelande om risken innan samtal kopplas fram.