Telia tror på sin GPRS-kvalitet
Comviq's och Tele2's inträde på GPRS-marknaden igår fick stor genomslagskraft i massmedia. Genom att erbjuda obegränsad GPRS-användning för endast 49 kronor i månaden i 6-8 månader anses den Kinnevikägda operatören ha ryckt åt sig initiativet på den spirande GPRS-marknaden.
Telias GPRS-erbjudanden bygger också på fasta månadsavgifter (100 eller 300 kronor), men dessa inkluderar endast en viss datamängd (5 Megabyte respektive 25 Megabyte) per månad. För all data som laddas ner utöver denna datamängd debiteras en avgift per nedladdad Megabyte. I Telias fall är dock kostnaderna per ytterligare nedladdad Megabyte relativt låga (23 kronor respektive 18 kronor).
Tele2's och Comviq's introduktionserbjudande är alltså klart billigare än Telias GPRS-priser i samtliga användarfall. Och det är också värt att notera att Comviqs normaltaxa, som kommer att gälla från 1/6-2002 för alla som hoppar på erbjudandet innan årsskiftet, även det är prismässigt mycket slagkraftigt jämfört med Telias nuvarande priser. Endast för riktiga storanvändare, som laddar ner stora datamängder varje månad, kommer Telias högvolymerbjudande, med den högre månadsavgiften, att vara det bättre prisalternativet.
-Lägsta pris kanske inte alltid är det som är det viktigaste. Man måste titta på helhetserbjudandet, säger Telia Mobiles pressansvarige Håkan Ström till Nyhetsbyrån Direkt i en första kommentar.
Han hänvisar till ett täcknings- och kvalitetstest som Mobil genomfört tillsammans med Aftonbladet.
- Täckning, kapacitet, kvalitet samt antalet brutna samtal mättes. Telia vann alla kategorier. Det här ger oss ett väldigt bra utgångsläge när kunden gör sitt val, säger han.
Telia röjer alltså inga planer på att man tänker svara på Tele2/Comviqs pristaktik med sänkta priser.
Tittar man på Europolitan Vodafones prissättning för GPRS är även de klart distanserade av Tele2/Comviq. Europolitan har valt att, utöver en fast månadsavgift (25 eller 370 kronor), ta betalt från första nedladdningen. Priset per nedladdad Megabyte är dessutom högre än i Telias fall (175 respektive 25 kronor). Laddar man ner endast några få kilobyte per månad är visserligen Europolitans lågvolymerbjudande billigare, men då använder man GPRS så lite att man kan fråga sig om det alls är värt besväret.
I praktiken är alltså Tele2's och Comviq's introduktionspris det klar bästa alternativet på marknaden i nuläget, i alla fall sett ur kostnadssynpunkt. Och det som väger tyngst är förmodligen den positiva psykologiska effekt som uppstår av möjligheten till obegränsad GPRS-användning till ett fast pris.
På så sätt kan man säga att Tele2 och Comviq har tagit det ansvar för GPRS-utvecklingen i Sverige som man kanske hade förväntat sig att Telia skulle ta i egenskap av marknadsdominant. Samtidigt får man säga att Håkan Ström pekar på en mycket viktig aspekt i introduktionen av GPRS. Om inte Tele2's och Comviq's kunder upplever att GPRS-tjänsten fungerar tillfredställande på grund av bristfällig nätkvalitet kommer även 49 kronor i månaden att vara för dyrt.
Mobil kommer givetvis att återkomma med tester av GPRS-kvaliteten i de tre konkurrerande näten vad det lider.