Efter knappt sex veckor efter Telia Soneras bokslut för förra året har operatören gjort sin fylligare årsredovisning tillgänglig för media, aktieägare och övriga intresserade. Mobil Business bjuder på intressanta fakta i form om flerårsdiagram.
Telia Soneras årsredovisning för 2010 år en tung historia med många sidor, tabeller och siffror. Den innehåller det mesta om alla verksamhetsområden och marknader där företaget har etablerat sig. Vi har kastat ett öga på årsredovisningen och fokuserat på den svenska mobilp>
Abonnenter
Telia har varit Sveriges överlägset största operatör i antalet abonnenter i flera år. Så här har utvecklingen sett ut senaste tiden:
Annons
När man jämför Telias antal abonnemang inom mobiltelefoni och fast telefoni är det bara att konstatera hur trenderna ser ut. Antal mobilabonnemang inkluderar mobila bredband och separata surfabonnemang för surfplattor som exempelvis Apples Ipad.
Annons
Samtalsminuter
I så gott som alla länder har samtalstrafiken minskat i det fasta nätet ("PSTN" som branschterm) och ökat i mobilnäten. Telias siffror talar för sig själva:
Diagrammet ovan ger en bra bild över hur belastningen har ökat senaste åren. Till detta kommer sms, mms, datatrafik med mobiltelefoner/surfplattor och mobila bredband.
Trots boomen för samtalstider, sms, mms och datatrafik har Telia inte lyckats öka intäkt per kund och månad mellan 2001 och 2009, men under förra året vände det upp, se diagram:
Finanser
Trots ett så gott som en sjunkande intäkt per kund och månad varje år har Telia lyckats öka sin omsättning och vinst, främst tack vare ett ständigt ökande antal abonnenter. Så här har det sett ut sedan 2001:
En närmare jämförelse mellan omsättning och EBITDA visar att EBITDA-marginalen har legat någorlunda stabilt kring 40 procent varje år:
Framtiden
Telia satsar precis som sina konkurrenter på 4G. Resten är oskrivna blad, men senaste årens trend lär fortsätta ett bra tag framöver med ökning för mobiltelefonin samtidigt som den fasta telefonin minskar.
Den stora utmaningen på längre sikt för Telia blir att öka intäkten per kund (ARPU). Om ARPU-ökningen för år 2010 är startskottet för en långsiktig ökning eller bara en tillfällig uppgång i en långsiktig nedgång får framtiden utvisa.