Tillverkarnas tredje kvartal: Sony Ericsson petade ner Motorola

I fredags rapporterade Samsung för årets tredje kvartal. Därmed har samtliga stora aktörer redovisat för perioden. Mobil passar därför på att summera hur det har gått.

Publicerad Senast uppdaterad

Nu har de fem största mobiltilverkarna rapporterat för årets tredje kvartal. Inga större skrällar denna gången. Den stora frågan var dock hur platserna fyra och fem skulle fördelas mellan Motorola och Sony Ericsson. De bägge tillverkarna har under årets första och andra kvartal levererat ungefär lika många mobiltelefoner per kvartal. Se diagram:

Efter att Sony Ericsson varit världsfemma strax bakom fyran Motorola under årets första och andra kvartal har nu den svenskjapanska tillverkaren lyckats återta sin före detta fjärdeplats efter att Motorola ännu en gång har presterat ännu sämre. Motorolas kvartalsvolym för juli till och med september uppgår till 13,6 miljoner mobiltelefoner, vilket är den minsta volymen under den senaste 8-årsperioden som det finns officiell statistik för.

Frågan är om Motorolas nyligen lanserade Android-mobiler kommer öka volymerna och vända mobilp>En intressant iakttagelse är att Apples Iphone lanserades precis när Motorolas marknadsandel var som störst. Se diagram:

Vid sidan av "USA-duellen" är det de två koreanska tillverkarna LG och Samsung som fortsätter att imponera. Båda har, med facit i hand, imponerat mycket, men frågan är om det ändå inte är Samsung som dragit det längsta strået. Bägge tillverkarna har ökat volymerna och vunnit marknadsandelar samtidigt som vinstmarginalerna ligger kring 10 procent.

Världsettan Nokia fick känna på en rejäl nedgång i början av året, men har lyckats öka volymerna stadigt under årets andra och tredje kvartal, även om det är en bra bit kvar till rekordvolymen 133,5 miljoner mobiltelefoner under sista kvartalet år 2007. Jämfört med motsvarande perioder ett år tidigare har Nokias volymer utvecklats på följande sätt under årets tre första kvartal: -19% (Q1), -15% (Q2) samt -8% (Q3). Om denna positiva trend håller i sig under årets sista kvartal visar sig när Nokia rapporterar för fjärde kvartalet i januari 2010.

Tilläggas bör att Research in Motion (RIM) har något större volymer än Apple, men det bolagets kvartal är, precis som för Palm, förskjutna jämfört med kalenderkvartalen.

Tillverkarna skulle kunna delas in i tre olika segment. Det ena är de stora tillverkarna som fortsätter att öka eller behålla marknadsandelarna med vinstmarginaler runt 10 procent eller mer: Nokia, LG och Samsung. Därefter kommer krisbolagen som provar olika smartphone-system: Motorola och Sony Ericsson. Sist men inte minst finns "uppstickarna" Apple och RIM som lyckas otroligt bra trots finanskrisen.

Branschen: 288 miljoner (Nokias prognos)

Nokia: 108,5 miljoner

Samsung: 60,2 miljoner

LG: 31,6 miljoner

Sony Ericsson: 14,1 miljoner

Motorola: 13,6 miljoner

Apple: 7,4 miljoner