#omm2011

Tomi Ahonen: "Mobilen kommer att försvinna"

Han är författaren och analytikern som tycker att mobilen är den största affärsmöjligheten under vår livsstid. Tomi Ahonen berättar var han skulle satsa en en miljon dollar och var i världen det bästa mobilfolket finns.

Publicerad Senast uppdaterad

Tomi Ahonen var tidigare utvecklingschef på Nokia. Numera är han bästsäljande författare till flertalet böcker om mobilbranschen och hur den förändrar allt från marknadsföring till sjukvård och betalningar. Han är full av energi och pratar lika snabbt som entusiastiskt om möjligheterna i mobilbranschen. En riktig evangelist, fast inte för något enskild produkt eller företag - utan för mobilbranschen i stort. Han reser numera världen runt och håller föredrag om mobilens kraft att förändra, och förstås bygga lönsama affärer. Mobilområdet representerar enligt Tomi Ahonen den största kommersiella möjligheten idag. Han kallar mobilen en “magical money making machine”. Och Tomi Ahonen som är från Finland, men numera bor i Hong Kong talar sig varm för det mobila innovationsklimatet på våra breddgrader.

- Om du tar 20 miljoner människor någonstans i världen, som Shanghai, Silicon Valley eller Sydafrika kan man inte hitta samma höga koncentration av mobilkompetens som i Skandinavien. Vi har Ericsson, Nokia, Telia, Telenor, Rovio, Opera och alla andra. Kompetensen är enorm. Men vi märket det inte för vi är så vana vid saker som att köpa bussbiljetter med mobilen eller ha mobilbiljetter på buss eller flyg.

- I det flesta platser kan man inte betala bussen med mobilen. I Sverige kan man inte ens använda kontanter på bussen längre. Hur stort är inte den förändringen? Kontanter har funnits i 3000 år. Och har nu blivit utkonkurrerad av mobilen. Inte av Paypal, inte av kreditkort, utan mobilen. Det är lätt för oss att glömma att det är stort för att det inte är coola appar, augmented reality eller liknande, utan bara sms.

När han inte skriver böcker eller håller föredrag så jobbar han som analytiker med världens största operatörer, nätverksföretag som Ericsson samt i viss mån mobiltillverkarna som kunder. Den traditionella mobilbranschen med andra ord. Och han möter viss oro.

- De är paranoida. De är rädda att Skype komma och ta deras affär ifrån dem.  De är rädda för att Apple ska förändra hela branschen och ta över, de är rädda för att Google ska få för stor makt. Och det är förståeligt, de ska vara rädda. Men å andra sidan, den traditionella mobilföretagen som operatörer har enorma styrkor som de nya konkurrenterna inte har. Operatörer har spektrum vilket är en begränsad resurs som de har köpt sig rättigheter till som sträcker sig ofta 20 år framåt. Oavsett hur mycket vi kommer att jobba med tekniker som wi-fi och wimax liknande för att avlasta så kommer grunden att vara mobilnäten. Sen frågar de saker som: Ska vi skaffa en banklicens? Ska vi köpa den lokala banken? Ska vi skaffa tv-licens? Eller ska vi köpa en tv-kanal?

- Det finns en hälsosam skepticism och oro hos operatörerna. Men det som oroar mig är att jag inte ser så mycket innovation hos operatörerna. De är inte innovatörer. De är inte byggda för det. Operatörena ser till att alla samtal går fram och att de inte bryts mitt i. De kan inte testa sig fram på samma sätt och rätta fel efterhand som bolag som Google kan göra. Deras “mindset” är helt annorlunda.

Finns det något i ditt eget mobilanvändande som du förvånas över och ser som intressant ur ett trendperspektiv?

- Jag använder mobilen som en minneshjälp. Jag använder konstant mobilen för att ta bilder på visitkort, fakturor, kartor, ja till och med av min laptop-skärm som till exempel med flygbiljetter och bokningsnummer. Jag tar bilder på var jag parkerar min bil, för jag glömmer.

Tomi Ahonen tror att de digitala tjänsterna allt mer kommer att flytta till molnet och mobiler, tv-apparater och datorer kommer att vara kontaktytor mot tjänster i molnet. Och på kort sikt kommer mobilen att vara det viktigaste fönstret mot dessa tjänster. Men i det långa loppet kommer mobilen att försvinna och funktionerna implanteras i oss eller byggas in i en ring eller glasögon eller liknande.

- Mobilen som vi känner den idag kommer att försvinna. Men de mobila tjänsterna kommer att finnas kvar. Vi kommer att ha våra röstsamtal, våra textmeddelanden, vår internetåtkomst kommer vi ha kvar, säger han.

Om du hade en miljon dollar att investera inom mobilt, vad skulle du då satsa pengarna?

- Om jag hade en miljon dollar så skulle jag satsa på en mobil social nätverkstjänst med virtuell valuta. Innan bankmänniskorna inser att det man gör med dessa tjänster är att bokstavligen trycka egna pengar, och sätter stopp för det.

Tomi Ahonen tar det populära Facebook-spelet Farmville med dess virtuella valuta som exempel.

- Alltså någon form av social tjänst i grunden eller att bygga ovanpå som Facebook eller Foursquare som funkar i mobilen och sedan inkludera en virtuell valuta och sälja virtuella produkter. Förr eller senare kommer banker och myndigheter att säga “Vänta nu, detta är ju en bank” och börja lagstifta om begränsningar. Men just nu är detta en riktigt spännande möjlighet. Och om jag hade två miljoner dollar skulle jag göra samma sak i en ny region.

Tomi Ahonen Talade den 19:e maj på Øresund Mobile Meetup i Malmö. En konferens som arrangerades av Mobil och Mobil Business. Här kan du se Tomis presentation och även talare som Hampus Jakobsson från RIM och Ciara Byrne från Venture Beat.