Toyotas Jailbreak-reklam stoppad av Apple

Biljätten Toyota riktade sin reklamkampanj mot användare som jailbreakat sin Iphone. Apple blev sura och kampanjen drogs tillbaka.

Publicerad Senast uppdaterad

Toyota-kampanjen bestod av ett "tema" för Iphone som kunde laddas ned från app-katalogen i Cydia, en applikation som låter användare ladda ner appar till jailbreakade iOS-prylar. "Temat" laddades ned cirka 1200 gånger innan Toyota drog tillbaka kampanjen för att behålla sin "goda relation med Apple".

Flera bloggare uppmärksammade att Toyota riktade in sig på jailbreakare som målgrupp. Och det är riktigt intressant att en stor annonsör fått upp ögonen för en målgrupp som enligt uppskattning består av 10-15 miljoner teknik-vana och engagerade användare.

Men riktigt så är det sannolikt inte. Det här är troligen först och främst en marknadsföringskupp av Toyota och deras reklambyråer. Man räknade med att Apple skulle reagera och historien skulle därför bli omskriven.

Toyota får massor av uppmärksamhet på kuppen och bygger samtidigt sitt varumärke lite extra hos dem som jailbreakat sina telefoner eller följer tekniksajter. En listig pr-strategi.

Apple lär få räkna med att allt fler kommer att vilja testa iOS-ekosystemets gränser eftersom en potentiell konflikt med Apple ger massor av uppmärksamhet. Även om man snällt drar tillbaka kampanjen så snart Apple ber om det.

Apple gynnas ju också av uppmärksamheten och frågan är om inte incidenter som den här egentligen möts med visst överseende hos Apple-ledningen. Man skramlar med vapnen lite men så länge ingen utmanar Apple på allvar så är alla nöjda.

Via: Moconews