-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Tre-kunder tvingas betala för 3Svar
Det kostar pengar att lyssna av meddelanden från mobilens röstbrevlåda, vilken operatör du än har. Den som vill dra ner på kostnaderna kan därför välja att stänga av röstbrevlådan. Såvida han eller hon inte är kund hos Tre, vill säga. Det går nämligen inte att stänga av 3Svar, ens om man vill.
- Hos oss kan man inte det, än säger Erik Hörnfeldt, som är informationsansvarig på Tre.
Jag frågar varför. Men i stället för att svara berättar Erik Hörnfeldt att Tre precis har bytt plattform och att den nya plattformen ger möjlighet till flera nya funktioner.
Jag frågar om det var på grund av den gamla plattformen som Tre inte kunde låta kunderna välja om de ville ha röstbrevlådan på eller av. Erik Hörnfeldt säger:
- Vi har inte hunnit skruva in den än.
Inom Sverige kostar det tre kronor att lyssna av meddelanden från 3Svar (mer om meddelandet är längre än en minut, gäller Tre Fri). Och den som vill spara pengarna kan förstås helt enkelt strunta i att lyssna på sina meddelanden. Men åker han eller hon utomlands blir det svårare.
"Om samtalet vidarekopplas i utlandet, till t.ex. 3Svar, kommer kostnaden att koppla samtalet tillbaka till Sverige att tillkomma, dvs. du får betala för två utlandssamtal", står det i Tres prislista. Eftersom ett utlandssamtal kostar mellan 3,50 och 20 kronor i minuten plus 50 öre i startavgift (gäller Tre Fri) blir det dyrt att missa samtal.
- Det bästa ur konsumentsynpunkt är naturligtvis att man kan välja att stänga av röstbrevlådan, säger Hans-Olov Dahlén på konsumentverket.
- Är det så att den möjligheten inte finns så är det viktigt att man får ordentlig information om det när man väljer abonnemang.
Enligt Erik Hörnfeldt ska även Tres kunder kunna stänga av sina röstbrevlådor i framtiden. Men han kan inte säga när.