Tre: Vi hade fel i 2G-nätet
I dag på morgonen medger Tre för första gången att många av deras abonnenter helt saknat möjlighet att ringa via 2G-nätet från i måndags och fram till natten mot i dag. Enligt Georg Ebert, pressansvarig på Tre, var det ungefär två tredjedelar av deras nät som berördes och problemen var jämt fördelade över landet. På Mobil fick vi klart flest indikationer på att något var fel från läsare i södra Sverige, men det beror antagligen på att Tre helt enkelt har fler kunder där.
Hur kunde det bli så här?
-Det var en funktion i vår national roaming som inte var larmad, säger Georg Ebert.
Ebert säger att när felet uppstod så fick man ingen indikation på att det var problem, något som man normalt ska få. Han förklarar det med att eftersom det är fråga om ny teknik som hela tiden utvecklas så är det inte alltid som bevakningsfunktionerna hänger med.
Felet ska ha åtgärdats i natt och det var först i samband med det som man fick kännedom om det. Men nu ska bevakningsfunktionen vara förbättrad.
-Nu ska inte det här behöva hända igen, säger Ebert.
Enligt honom låg felet troligen hos Tre och inte hos Vodafone, vars 2G-nät Tre använder sig av. Från Vodafones sida säger man att felet helt och hållet låg hos Tre.
Varför gav du i går rådet att de som drabbats skulle starta om mobilerna?
-Vi såg inte att det var ett nätproblem.
Enligt Ebert trodde man att anhopningen av klagomål var en olycklig slump.
-Vi trodde att det bara var några kunder som hade problem med mobilerna.
Detta trots att Mobil hade berättade för Tre om den återförsäljare som under två dagar hade mottagit ett 60-tal samtal från missnöjda kunder samt att flera läsare hört av sig direkt till oss.
I dag beklagar man att man inte upptäckte felet i tid.
-Det ska inte gå så här lång tid, säger Ebert och tillägger:
-Det är verkligen inte bra att vi får läsa om det i tidningen.
Ebert säger att man först nu, via mail, fått de första indikationerna direkt från kunder om att något varit fel. Då Mobil påpekar att det antagligen beror på att det är minst sagt svårt att komma fram till Tres kundtjänst via telefon säger han:
-Kundtjänsten är ett sorgebarn just nu.
Enligt Tre ska felet nu alltså vara åtgärdat men Mobil har uppgifter från flera källor som tyder på att det trots allt inte är det.