Tre vill bli alternativ till tv-reklam

I dag skickar Tre ut ett reklam-erbjudande till kunder i stockholms-området via mms. När det gäller räckvidd för reklam jämför man sig nu med kommersiella tv-kanaler.

Publicerad Senast uppdaterad

250 000 av Tres kunder i Stockholm med omnejd får under dagen ett mms som de kan visa upp i någon av Seven Elevens butiker och få en gratis lussekatt. Man har genomfört några liknande utskick tidigare men dagens utskicka innebär ett ändrat synsätt från Tres sida.

- Vi har böjart titta mer struktuterat på mobilen som marknadsföringskanal, säger Erik Hörnfeldt på Tre till Mobil.

Med sina drygt en halv miljon kunder menar Tre man kan utgöra alternativ till tv-reklam.

- Det betyder att vi har ungefär samma räckvidd som en medelstor tv-kanal, säger Erik Hörnfeldt, och syftar då något mindre kanaler som Tv3 och Kanal5.

Samtidigt är han mycket försiktig när det gäller att uttala sig om utgången av dagens kampanj.

- Vi har ingen aning om vilken svarsfrekvens vi kommer att få.

- På sikt tror vi att det finns väldigt stor potential för marknadsföring i mobilen.

Enligt Hörnfeldt gäller det dock att inte överskrida den gräns där kunderna uppfattar det påträngande.

Kan ni tänka er reklamkampanjer i andra former än som mms, kan man till exempel komma att bli upppringd?

- Vi kan tänka oss vad som helst, men vi vet att kunderna inte uppskattar det som påminner om spam.

Svenskar hör till de som är särskilt känsliga för sådant, enligt Hörnfeldt.

- Spam hatar alla och svenskar gillar inte reklam, säger han

Kan man teckna ett reklamfritt abonnemang?

- Vi har redan i dag en möjlighet där våra kunder kan begära opt-out så de inte får den här typen av erbjudande från oss eller de vi samarbetar med.