Tre vinnare och Tele2 förlorare 2009

Samtliga fyra stora mobiloperatörer i Sverige har presenterat sina bokslut för det gångna året. Siffrorna visar att lönsamheten har minskat från det tredje till det fjärde kvartalet, samtidigt som mobilt bredband är motorn bakom de fortsatt ökande antalet abonnenter.

Publicerad Senast uppdaterad

När nu siffrorna från de fyra stora svenska mobiloperatörerna för det fjärde kvartalet 2009 finns tillgängliga kan förändringarna jämfört med äldre kvartal konstateras. Efter granskning kan röda trådar hittas. Fram för allt är det att antalet abonnenter fortsätter att öka samtidigt som lönsamheten har pressats.

Samtliga operatörer redovisar ökat antal abonnenter mellan det tredje och fjärde kvartalet 2009 till nya rekordsiffror. För Tele2 motsvarar ökningen av antalet kunder inom mobilt bredband snudd på den totala ökningen av antalet abonnenter. Både Telia och Tre meddelar att antalet kunder inom mobilt bredband har ökat stadigt. Därmed kan det konstateras att mobilt bredband är det stora bidraget i den fortsatta ökningen av antalet abonnenter.

Operatörernas intäkter under det fjärde kvartalet 2009 är snäppet större än motsvarande period 2008. För Tre har dock intäkterna ökat mest procentuellt sett. Telia fortsätter att visa överlägset störst intäkter. Både Tele2 och Telenor har bara drygt hälften så stora intäkter.

När det gäller lönsamheten är det blandat, men borträknat Tres lilla förbättring har de tre väletablerade operatörerna minskat lönsamheten mellan tredje och fjärde kvartalet.

Över lite längre sikt finns en del röda trådar för lönsamheten. För varje 100-lapp i intäkter förlorade Tre drygt 20 kronor innan skatter och avskrivningar i början av år 2007. Marginalen för resultatmått (EBITDA p>För Tele2 har marginalen sjunkit under 30 procent vilket är den minsta siffran på 2000-talet. Tidigt under hösten 2009 meddelade Tele2 att bolaget kommer att satsa hårdare på kontraktkundsmarknaden. Förhoppningen är att lyckas med denna satsning, trots ingen Iphone-försäljning, och därmed förbättra lönsamheten.

Som några avslutande ord kan det konstateras att den sämre konjunkturen under år 2009 inte har slagit speciellt hårt mot mobiloperatörerna. En möjlig förklaring till detta kan vara att mobiltelefonen och mobilt bredband har en större prioritet nu än under de senaste åren i de svenska hushållen.

Antal abonnenter 2009–12–31:

Telia: 5,666 miljoner

Tele2: 3,363 miljoner

Telenor: 1,970 miljoner

Tre: 1,569 miljoner (inkl Danmark)