Tre visade upp nya INQ-mobilerna

Idag lanserade INQ sin nya mobil med inriktning på sociala medier, helt i linje med ägaren Hutchinsons mobilsatsning.

Publicerad Senast uppdaterad

Under morgonens presskonferens presenterades som väntat INQs konsumenttillvända mediemobil INQ Mini 3G. Hutchinson är den gemensamma nämnaren för flera aktörer på den mobila markanden: mobiltillverkaren INQ, operatören Tre, men också delägare i tjänster som Spotify och Facebook.

- INQ-telefonen för med sig ett nytänk, eftersom den integrerar sociala medier på ett lika grundläggande plan som tal och data", säger Jeff Taylor, medgrundare och marknadschef på INQ.

- Mobilerna fyller idag inte bara de traditionella behoven ringa och skicka meddelanden och detta avspeglas i vår övergripande sociala strategi. När vi utvecklade den här mobilserien, hade vi som mål att mobilen skulle vara lika enkel att använda som en tvättmaskin eller en TV.

Jeff Taylor betonar en skillnad gentemot när man installerar tjänsterna som ett separat program på telefonen:

- Tjänsterna ska inte behöva ligga längre bort än ett knapptryck och instruktionerna får aldrig bestå av mer än tre steg. När vi snackar om Facebook, är det inte Facebook installerat på telefonen, utan inbyggt i telefonen. Skype, Twitter, MSN och Facebook är de tjänster som fått djupast integration. Vi har arbetat med grundarna till dessa tjänster för att skapa mobilversionerna från scratch - Twitterklienten tog nio månader att utveckla från koncept till färdig produkt.

Nicholas Högberg, vice VD på Tre Sverige fyller i:

- Det här är ett mobilkoncept för de unga och digitala människor som tycker att det är självklart att onlinetjänsterna bara fungerar och som hellre avstår från att använda krånglig teknik.

Bild på telefonen INQ Chat 3G som lanseras senare i höst och nysläppta INQ Mini 3G, som släpps till försäljnig på måndag. Programkarusellen i telefonenskärmens bottenläge styrs med en så kallad jog-knapp på telefonens högra sida, vilket också vittnar om att programmen är nära integrerade med telefonen. Ytterligare en nyhet i morse var applikationen Double Twist - en "digital bläckfisk" för hanteringen av mediefiler. Applikationen har skapats av norska DVD-Jon och är ett nytt sätt att samla, hantera och synkronisera musik mellan dator och telefon.

Zophiah Hansson, ansvarig för Bizkits ungdomssatsning Bizkit Patrol, menar att unga konsumerar media "överlappande" idag, man kör mobil, MSN och sociala nätverk parallellt. "De yngre internetanvändarna är oftare nätminglare - basanvändandet krymper och det sociala beteendet ökar. Färsk statistik visar att surf i mobilen är fortfarande är litet, inte mer än en femtedel surfar mobilt. Konsumenterna tycker alltjämt att det är dyrt, långsamt och att täckningen är dålig. Kritik kommer också mot dålig konstnadskontroll med vansinniga räkningar som följd, något som hindrat onlineanvändande mobilt", förklarar Zophiah.

Källa