Tres kunder klagade mest hos PTS

Under förra året var Tres kunder överrepresenterade bland de klagomål på mobiloperatörer som kom in till Post- och telestyrelsen. Enligt Erik Hörnfeldt på Tre beror det på att man har fått så många nya kunder.

Publicerad Senast uppdaterad

Post- och Telestyrelsen (PTS) har sammanställt alla klagomål som man fått in under 2006 gällande mobiloperatörer. Flest klagomål sett i förhållande till marknadsandelen har Tre fått. Deras kunder står för 14 procent av klagomålen men enligt PTS har Tre bara 11 procent av marknaden.

- Det är naturligtvis tråkigt att vi ligger något över de andra eftersom de är större än vi, säger Erik Hörnfeldt.

Totalt har PTS tagit emot 257 klagomål som gäller mobiloperatörer. Hörnfeldt menar att det för Tres del handlar om ett litet antal klagomål.

- Vi har runt en halv miljon kunder och det rör sig om några tiotal klagomål.

Han menar att det faktum att man har många nytillkomna kunder bidrar till att man, relativt sett, får flest klagomål.

- Chansen att någon blir missnöjd och inte riktigt får vad de förväntat sig är som störst när de blir nya kunder, säger Hörnfeldt och tillägger:

- Det är en förklaring, ingen ursäkt.

Telenor var den operatör som fick näst flest klagomål i förhållande till sin marknadsandel. 40 procent av klagomålen avsåg Telenor som har en marknadsandel på 32 procent. Både när det gäller Tre och Telenor var klagomål gällande avtalsvillkor vanligast.