Tuff marknad för nya produkter
Palm ger upp Foleo och Apple sänker priset på Iphone.
Palm har tillkännagivit att man lägger ner sin nya produkt Foleo. Produkten var tänkt att användas till arbete genom att kopplas till mobiltelefoner och bestod av en liten Linuxdator med tangentbord.
I maj sa Palms grundare Jeff Hawkins att det nya produkttillskottet Foleo var "en ny typ av mobil produkt" och var mycket entusiastisk. Nu har företagets vd Ed Colligan i sin företagsblogg sagt att Palm istället måste lägga allt krut på sina andra produkter och en ny plattform.
Beslutet visar igen på Palms oförmåga att besluta sig för i vilken riktning bolaget ska gå och stå fast vid det. För ett tiotal år sedan var Palm ett företag tillverkare av den omtyckta handdatorn Palm Pilot med ett eget operativsystem, lett av den innovative grundaren Jeff Hawkins, med lojala användare och programutvecklare. Grundaren lämnade sedan bolaget och startade företaget Handspring. Produktserien Treo introducerades. Företaget började använda sig av Windows. De sålde de ut sitt operativsystem till det japanska företaget Access, men fortsatte använda det. Grundaren kom tillbaks. Foleon presenterades, byggd på ett tredje operativsystem, Linux.
Förhoppningsvis är beslutet om att inte lansera Foleon nu ett led i ett arbete med att räta ut Palms krokiga väg. Annars slinker antagligen företaget på sikt hela vägen ner i diket.
Liknande uttalanden om en ny typ av produkt har även används av en annan välkänd grundare, Steve Jobs på Apple. Vid lanseringen av Iphone sade han bland annat att "i dag kommer Apple att återuppfinna telefonen" och "då och då kommer en revolutionerande produkt som förändrar allt".
I dag tillkännagav Steve Jobs att företaget redan efter bara drygt två månader sedan introduktionen på marknaden sänker priset på sin Iphone med 8 Gb från 599 dollar till 399 dollar. Frågan är om bolaget helt enkelt enligt konstens alla regler har skummat av marknaden på de mest betalningsvilliga köparna, eller om den korta perioden pekar på att telefonen inte upplevs som så revolutionerande av köparna som företaget hoppats på.
Klart är att konkurrensen på mobilmarknaden är fortsatt hård och att det krävs mer än bara ord för att tillfredsställa konsumenter som kan välja bland många prisvärda alternativ.
Källa