Turbulens bland mobiltillverkarna

Publicerad Senast uppdaterad

Motorola är ett företag i kris. På ett år har man tappat marknadsandelar motsvarande ett helt Sony Ericsson, och ingen ljusning är i sikte. Sony Ericsson, å andra sidan, tar marknadsandelar. Visserligen till kostnad av lägre pris per såld telefon, men det är logiskt. Sony Ericsson har en solid marknadsandel för dyrare telefoner, men det är lågpristelefoner man måste sälja för att verkligen få upp volymerna.

Just det har Sony Ericsson tidigare varit ointresserade av. Billiga telefoner ger knappt någon vinst alls åt företaget, och Sony Ericsson har haft en utmärkt lönsamhet på sin lilla kaka av marknaden. Men det finns andra fördelar med stora volymer, vilket Nokia visat. Man får mer intäkter att fördela sina fasta kostnader över, och varumärket stärks av att det finns fler telefoner ute med namnet på.

Men åter till Motorola. Det har sagts att det är fixeringen vid Razr som blivit Motorolas fall. Razr var den snyggaste, häftigaste mobilen som fanns när den kom, men sedan fortsatte man att göra nya versioner av Razr på samma design. Just när det kommer till design finns det ingen värre synd än att se ut som förrförra året, och kanske är det det som nu är Motorolas problem. Oavsett hur bra de är under skalet ser de gamla ut.

Mer problem väntar Motorola. Varje mobiltillverkare är kung i sitt hemland, och i USA, Motorolas kärnmarknad, har de nu fått konkurrens av Apples Iphone. Det är inte osannolikt att Motorola kommer att förlora mer än de andra mobiltillverkarna till Apple.

När en mobiltillverkare krisar kan den falla långt innan man får stopp på fallet. Vi behöver bara påminna oss om att Ericsson en gång var störst på mobiltelefoner, eller att Siemens tills för ett par år sedan var en av de stora mobiltillverkarna.

Därför gör jag prognosen att Motorola kommer att falla till en marknadsandel mindre än Sony Ericsson innan man lyckas vända.

Elias Nordling, Mobil