Två är en för mycket

Vill vanliga mobilköpare verkligen ha mer än en mobiltelefon? Jag tror Nokia är inne på helt fel spår.

Publicerad Senast uppdaterad

För några veckor sedan fick jag tillfälle att diskutera saken med en av de personer som är ansvariga för Nokias tekniska strategi. Några timmar tidigare hade Nokia-chefen Olli-Pekka Kallasvuo fått frågan på en presskonferens om vilken telefon han själv använde. Svaret blev att han inte hade en enda telefon, utan att han använde tangentbordsmobilen E61 under arbetstid, att han använde N73 på fritiden för att till exempel lyssna på musik och att han gärna bytte telefon beroende på situationen.

Så tror också Nokia att vanliga mobilanvändare kommer att göra i allt större utsträckning. Man kommer inte att bara ha en mobiltelefon, utan man kommer kanske att ha en avancerad smartphone under arbetsdagen och en mindre designmobil då man är ledig. Nokia menar att teknikutvecklingen kommer att vara sån att man inte kan förena den senaste teknologin med en design som är så tilltalande att man alltid vill ha telefonen med sig. Lösningen är att i stället ha flera telefoner.

Det tror jag är fel, av flera orsaker. Dels är det naturligtvis en kostnadsfråga. Att tro att det stora flertalet är beredda att, utöver den mobil man redan har, köpa ytterligare en som kanske är enklare men där man istället får betala för designen, tror jag är orealistiskt. Dels är det opraktiskt. Ännu har jag inte sett någon lösning som kommer i närheten av att verkligen lösa de problem som det ger upphov till att ha flera telefoner.

Givetvis ska man inte behöva tänka på att föra över information mellan telefonerna varje gång man byter. Men hittills har jag inte sett någon tjänst eller funktion som är i närheten av att klara av detta snabbt, automatiskt och på ett sådant sätt att all relevant information ständigt är uppdaterad i båda telefonerna.

När Nokias tekniker löser det problemet lovar jag att allvarligt överväga att skaffa olika telefoner för olika delar av min tillvaro.

Henrik Thoresson