Uppförsbacke väntar mobiltillverkare

Vi har vant oss med en tvåsiffrig tillväxt i den globala mobiltelefonförsäljningen. Detta kommer dock att förändras dramatiskt från och med nästa år. Den starka tillväxten i Asien kommer inte att kunna kompensera den svagare försäljningen på mogna marknader.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta enligt en rapport från analysföretaget Informa Telecoms&Media. Företaget tror att den globala mobiltelefonmarknaden år 2011 kommer att uppgå till 1 255 miljoner enheter, att jämföra med 814,4 miljoner sålda mobiler under 2005.

För 2006 uppskattar de tillväxten till 15,7 procent. Prognosen för de efterföljande åren är stadigt minskad tillväxten. För 2011 ser det dystert ut med en tillväxt på endast 3 procent.

- Mobiltelefontillverkarna har åtnjutit en fantastisk period under de senaste åren, men de kommer att få kämpa för att sälja lika många enheter och upprätthålla samma lönsamhetsnivåer, säger Dave McQueen, chefanalytiker på Informa, i ett pressmeddelande.

- Tillväxten på marknader som Indien, Kina och Latinamerika är imponerande men vi kommer inte se samma nivåer av mobiltelefonanvändande per person. Med mycket svagare försäljning på mättade mogna marknader som är beroende av utbyte av gamla modeller, så är nettoeffekten en avstanning i den totala tillväxten från och med nästa år.

Den kinesiska marknaden ser ut att växa starkt under de närmsta fem åren, där mobilpenetrationen ännu är tämligen låg.

Konsolideringen bland mobiltelefontillverkarna ser också ut att fortsätta. Enligt Informa kommer Nokia och Motorola behålla sitt försprång och de mindre tillverkarna kommer att köpas upp. Detta gäller i synnerhet på den kinesiska marknaden, där många aktörer trängs redan idag.

Multimedia spås bli viktigt, under 2011 tror företaget att drygt 80 av mobilerna är utrustade med kamera, knappt 55 procent kan spela musik och 10 procent kan ta emot mobil-tv.