Efter en kort inledning där Linus Brohult reflekterade över hur prestandan utvecklats från 90-talets gps:er som efter en kvart under bar himmel kunde leverera latitud och longitud till mobiler med a-gps som använder 3g- och wlan-nät för sekundsnabb positionering tog Magnus Nilsson över scenen. Med en bakgrund på Ericsson och som VD för Wayfinder kunde Magnus Nilsson ge ett intressant helhetsperspektiv över positioneringens utveckling. Redan för 20 år sedan tog Nils Rydbeck, dåvarande utvecklingschef för Ericsson i Lund, fram en rapport om framtidens mobilapplikationer. Positionering var en av tyngdpunkterna i rapporten och Magnus Nilsson konstaterar att i stort stämde visionen från 80-talet, även om vi fortfarande befinner oss i ett tidigt skede av utvecklingen.
Positioneringsbranschen kan enligt Magnus Nilsson beskrivas som ett ekosystem där operatörer, mobiltillverkare, kartleverantörer, internetjättar som Google och Yahoo, applikationsutvecklare och innehållsleverantörer måste samverka för att skapa nyttiga tjänster. Magnus Nilsson pekade också på att det behövs fungerande affärsmodeller för positioneringstjänsterna. Idag är det riskkapitalet snarare än kundintäkterna som betalar kalaset och den totala annonsmarknaden, även om den uppgår till 500 miljarder dollar, kommer inte att räcka till alla. Däremot finns det en stor efterfrågan på det mervärde som positioneringen innebär och Magnus Nilsson menar att allt innehåll i mobilen kommer att länkas till platser. Framtidens tjänster kommer att vara nischade och betalas med avgifter snarare än annonsintäkter.
Nästa talare var Nokias Vesa Luiro, med titeln Director Contextual Guidance. Nokias framtidsvision är att fler tjänster, system och datakällor ska kunna samverka för att ge riktigt vassa positioneringstjänster. Mobilen ska inte bara kunna leda dig rätt, utan även tipsa om aktiviteter baserat på din intresseprofil, tidpunkt, väder och tillgängliga kommunikationer. Vesa beskriver ett scenario där en användare besöker Berlin och mobilen föreslår ett museibesök följt av en utomhuskonsert lite senare under dagen eftersom en kort regnskur är på ingång. Tekniken finns redan idag - det handlar om systemintegration och prioriteringar för att få det att fungera.
Annons
När det gäller gränssnitt berättar Vesa Luiro att Nokia satsar mycket på tal och ljud. Om man vänder blicken från vägen en sekund för att studera en gps-skärm har bilen färdats 30 meter i motorvägsfart. Därför är kompletta audioinstruktioner viktiga för trafiksäkerheten. Mobilen ska inte bara kunna läsa upp "sväng höger om 300 meter" utan också berätta när fartkameror är på gång eller återge trafikmeddelanden.
Annons
Navigatortillverkaren Tomtom representerades av Joost van der Made som jämförde utvecklingen för Tomtoms gps:er med Web 2.0. Den data som användarna genererar blir allt viktigare för helhetsupplevelsen. Tomtoms navigatorer samlar in statistik om hur snabbt användarna färdas på olika vägar för att öka träffsäkerheten när det gäller att sätta samman de snabbaste rutterna och beräkna färdtider. På flera marknader satsar man också på tjänsten HD Traffic, som använder realtidsdata från mobiloperatörerna för att varna för köer och stopp i trafiken. HD Traffic och andra tjänster kräver att navigatorn är uppkopplad mot internet. Det har varit möjligt att göra via bluetooth och mobil tidigare, men Tomtom satsar på att göra det mer användarvänligt.
-Vi går ifrån bluetooth för uppkopplingen. Det skapar för många problem att lösa för användaren, från gprs-inställningar till bluetoothkoppling, pinkoder, abonnemang och datapriser. På marknader där HD Traffic finns säljer vi navigatorer med tillägget "Live". De har inbyggt modem och ett fast monterat simkort som användaren aldrig behöver tänka på. Vi tar ut en månadsavgift, men då ingår allt - inklusive dataöverföring i grannländerna. Vi introducerar HD-traffic på fler marknader, men de nordiska länderna ligger inte i planerna för det närmaste året, berättar Joost vad der Made för Mobil under minglet efter seminariet.
Sist ut på talarlistan var Dr Christopher Patten, forskare inom trafiksäkerhet på Vägverket och VTI. Han tog upp hur navigatorer påverkar risken för trafikolyckor - i både positiv och negativ riktning. Så mycket som 20 % av olyckorna orsakas av bristande uppmärksamhet och här kan navigatorprogrammens utformning spela en roll.
-Vi måste minska risken för att föraren blir distraherad och det finns flera vägar dit, sade Christopher Patten, och pekade på gränssnittets kvalitet och att kartorna är korrekta och uppdaterade som två viktiga faktorer.
-Studier visar att sms-skrivande samtidigt som man kör bil ökar risken för olyckor, och samma risker finns med att mata in destination på navigatorn när bilen är i rörelse.
Men navigatorerna har också egenskaper som minskar olycksrisken, framhåller Christopher Patten. En bra guidning till destinationen kan minska stressen hos föraren och information om fartkameror och gällande hastighet bidrar till att fler håller sig inom begränsningarna.
Efter presentationerna fanns det tid för frågor och seminariet avslutades med en paneldiskussion med Linus Brohult som moderator. En fråga som vållade het debatt var om det kommer att finnas utrymme för navigatorer utan uppkoppling på framtidens gps-marknad. Vesa Luiro från Nokia menade kategoriskt att det är uppkopplat som gäller, medan Joost vad der Made var av uppfattningen att även enklare modeller kommer finnas med ett tag till.