Upprepningar brukar straffa sig

Sony Ericssons lansering i veckan av Walkman-mobiler innehöll inga direkta nyheter, och kanske var bristen på nyskapande funktioner en nyhet i sig.

Publicerad Senast uppdaterad

Att fortsätta i samma spår som tidigare när man tycker sig ha hittat ett framgångsrecept är både frestande och farligt på samma gång. Det har flera tillverkare fått erfara, det tydligaste exemplet är kanske Motorolas svårigheter att göra något annat än olika varianter av tunna mobiler som alla var mer eller mindre lika den första Razr-modellen.

Det är ingen tvekan om att Sony Ericssons framgång med Walkman-serien varit välförtjänt och det ligger en viss sanning i att man inte ska ändra på ett vinnande koncept. Men i mobilbranschen är det samtidigt farligt att inte ständigt försöka förnya sig. Risken finns alltid att konkurrenterna plötsligt har hunnit ikapp och förbi innan man riktigt hunnit inse vad som håller på att hända.

Jag gillar Sony Ericssons nya modeller, i synnerhet W902 med dess kombination av bra musikegenskaper och bra kamera tror jag kommer att tilltala många. Men i fortsättningen får man se upp så man inte glömmer bort att vara nyskapande och fastnar i det som är invant och bekvämt.