Vanligast med sms i turistbranschen

Publicerad Senast uppdaterad

Telia har undersökt hur folk i olika branscher använder sig av modern kommunikationsteknik. En av de saker som deltagarna i undersökningen tillfrågades om var deras sms-vanor. De som använde sms oftast var de som jobbade i turistbranschen. Där uppgav en tredjedel av de tillfrågade att de skickade sms varje dag i jobbet. Inom industrin skickas det minst mail, bara 21 procent uppger att de skickar sms dagligen.

När det gäller intresset för 3G-datakort är intresset föga överraskande störst inom IT-branschen. Där uppger 19 procent att deras företag kommer att investera i det under det kommande året. Inom IT-branschen var intresset störst både för e-post i mobilen och för det område som kallades "Outlook i mobilen", det vill säga att utöver e-post även ha tillgång till kalender och kontakter. 25 procent uppgav att deras företag skulle investera för att ge de anställda tillgång e-post och 22 procent svarade att man även skulle satsa kalender och kontakter

Klart lägst intresse för det sistnämnda visade de som sysslade med hälsa i någon form, 10 procent av de tillfrågade planerade att satsa på det. De tillhörde också de som visade minst intresse för enbart e-post i mobilen; endast 15 var intresserade av det. Det var märkligt i turism-branschen som intresset för mobil e-post som var allra lägst; bara 14 procent.