Varning för ny sms-bluff!

Publicerad Senast uppdaterad

Det börjar med att du får ett sms där det står: Vad gör du, ska vi chatta? Först efter sju tomma rader står: Ditt gsm-nummer förmedlas till nya vänner. Svara och tjänsten startar.

Under det står det att tjänsten kostar 299 kronor i månaden. Företagsnamnet Tullin Ventures står också med liksom webbadressen www.chattsms.com.

En läsare Mobil varit i kontakt med lurades att svara på sms:et eftersom han trodde att det kom från en kompis som ville komma i kontakt med honom.

- Jag känner mig verkligen lurad. I samma ögonblick som jag svarade på sms:et förband jag mig att betala 299 kronor. Annars skulle ärendet gå vidare till Inkasso, säger han.

Konsumentverket har fått in en anmälan som gäller just den här sms-tjänsten.

- Vi har precis fått in det. Jag har inte hunnit sätta mig in i det än, men det verkar vara ett typiskt fall av otydlig marknadsföring, säger Hans Olof Dahlén, som handlägger ärendet.

Mobil har tidigare skrivit om företaget 3-Call, som också lurar mobilanvändare att skicka sms för dyra pengar. Det ärendet ska inom kort upp i marknadsdomstolen.

- Domen i det ärendet blir troligen prejudicerande även för det är senaste fallet med Tullin Ventures. De liknar ju varandra mycket.

Vilka åtgärder som Konsumentverket kommer att vidta specifikt mot Tullin Ventures är oklart i dagsläget.

- Vi kommer troligen att ta kontakt med dom, om det går att lokalisera företaget, och meddela att de måste göra om tjänsten så det tydligt framgår vad det är frågan om. Följer de inte det kan det bli aktuellt med vite.

I det sms som den drabbade läsaren fick står det högst upp: Från: och ett mobilnummer. Numret går inte att ringa till. När Mobil kontaktar Comviq får vi reda på att det är ett nummer som stängts på grund av missbruk. Det använts alltså inte längre.

På hemsidan som anges finns inga adressuppgifter eller telefonnummer till företaget. Tullin Ventures finns inte registrerat varken på det svenska eller brittiska Patent- och registreringsverket.

Den 1 april blir det enklare för Konsumentverket att gå vidare med ärenden av det här slaget, hoppas Hans Olof Dahlén. Då träder nämligen en ny EU-lag i kraft som förbjuder all direktreklam om mottagaren inte aktivt sagt ja till den.

Men allt hänger naturligtvis på att företagen bakom den otillåtna reklamen går att spåra.

Hur kan man skydda sig från att bli lurad på det här sättet?

- Det bästa man kan göra är att inte svara på sms och mejl om man inte vet varifrån de kommer, säger Hans Olof Dahlén.