Ett bankkort kopplas till användarens konto i programbutiken. När användaren handlar spel och program går 70 procent av nettointäkterna till applikationsutvecklarna.
Nokias nya programbutik är ett självklart samtalsämne. Efter Apples framgång med App Store i Iphone är förväntningarna bland utvecklare högt ställda.
Nokia är världens största mobiltillverkare och den som vill utveckla och leverera program till mobiltelefoner gör givetvis klokt i att hålla inte bara ett öga på den finske jätten och dess tilltag. Ovi Store är en av de större händelserna i det här sammanhanget och den butiken ersätter flera av Nokias tidigare vägar för att nå kunder med program. Widgets och satsningen på Mosh med program, ringsignaler, bilder och annat tar nu vägen in i Ovi Store under mer organiserade former. Samma sak gäller ikonen Hämta som man kunnat hitta i Nokiamobiler, såväl smartphones med S60 som de lite enklare S40-mobilerna.
Nokia N97 är den första telefonen med Ovi Store från start, men tanken är att butiken successivt även ska göras tillgänglig i telefonmodeller som redan idag finns ute. Det kommer då att ske genom att den redan befintliga Hämta-ikonen i telefonerna uppdateras så att den blir Ovi Store. Förutom i mobilen finns även möjlighet att bläddra och söka igenom innehållet i Ovi Store via sin dator. Man kan läsa om och se exempel på programmen och det övriga innehållet på stor skärm för att få bättre överblick. Mobilen är dock den primära kanalen eftersom upptäckandet av innehåll, köp och nedladdning integreras där och på webben kan man bara titta, inte köpa något. Just mobilens möjligheter utnyttjar Nokia på flera olika sätt. Ovi Store är till exempel medveten om var anävndaren och deras telefon befinner sig och anpassar det innehåll som visas därefter. Man kan till exempel tänka sig att någon som besöker butiken under ett besök i Barcelona får tips om en reseguide i mobilen just för Barcelona eller en språkkurs i spanska.
Förhoppningen är också att användare som besöker butiken ska tipsa kompisar om innehåll som de tror kan passa. Det här sköts via sms och innebär att ett meddelande skapas med en länk som tar mottagaren till det aktuella programmet i Ovi Store. Utöver tipsandet kan besökarna även medverka genom att betygsätta innehållet i butiken. Varje program får ett betyg på en tregradig skala med stjärnor som visas för besökarna.
Annons
Lanseringen av Ovi Store sker löpande och efterhand så integreras allt fler funktioner. Möjligheten att tipsa en kompis kommer till exempel inte att vara integrerat med telefonens adressbok, men det är en möjlighet som ska komma senare. N97 är alltså först ut med stöd för den nya butiken och under senare delen av sommaren räknar Nokia med att en klient som kan användas på 6700, N85, N86 8MP, E55 och Nokia 6720 ska finnas tillgänglig och fler telefoner följer på det. Innan oktober månad ska finnas för alla S60-telefoner och för majoriteten av Nokias S40-mobiler.
Annons
För kundernas del är det betalning med hjälp av betalkort som gäller till en början. Nokia har en uttalad önskan om att erbjuda betalning via mobilräkningen, men dit har man ännu inte kommit fullt ut.
– Från start erbjuder vi betalning via mobilräkningen i åtta länder men betalning via kort finns tillgängligt globalt, säger Eric John på Nokia.
För Sveriges del är det till en början i alla fall kortbetalningar som gäller medan bland andra ryssar, italienare, tyskar och spanjorer kan betala via mobilräkningen. Första gången man handlar får man mata in alla kortuppgifter i mobilen, men sedan ska man kunna spara uppgifterna för att slippa mata in dessa vid varje köp.
Ett enskilt programs placering och presentation i butiken har givetvis stor betydelse för dess popularitet och förutom att anpassa utbudet efter användarnas position och efterpopularitet så kan man även köpa sig en plats med framskjuten placering. Förstaplatsen i butiken är till salu och där kan till exempel ett filmbolag köpa plats i samband med en lansering av en ny film för att erbjuda relaterat innehåll. De betalar då per visning eller för en tidsperiod.
Jämfört med övriga tillverkares programbutiker, för Nokia är ju långt ifrån ensamma, så står de inför en rad utmaningar. Nokia har ju inte bara en fördel i att vara världens största mobiltillverkare utan även en utmaning i form av att butiken och dess innehåll ska anpassas till alla olika telefoner och dess olika förutsättningar. Med alla programbutiker som nu lanseras eller ska lanseras är Nokia visserligen bland de tidigare ut, men konkurrensen blir onekligen tuff.
Förladdat i telefonen redan vid köpet
Ovi Store må vara den enklaste vägen in i många kunders Nokiamobiler, men det är inte den enda. Bortsett från andra vägar för kunder att ladda in program finns även möjligheten att låta Nokia lägga in ditt program i telefonen från start, så det ligger redo den första gång kunden startar sin telefon.
Den här möjligheten finns, men är betydligt svårare än Ovi Store och förbehållen de utvalda. Det förutsätter ett betydligt djupare partnerskap med Nokia och att den aktuella applikationen väljs ut av Nokias ansvariga på området. Urvalet skiljer sig åt från telefonmodell till modell och dessutom är de olika för olika marknader. Ett tiotal applikationer från tredjepartsutvecklare kan hitta in i en och samma telefonmodell.
För att bli utvald krävs att programmet passar särskilt bra till den särskilda telefonmodellen, kanske genom att specifikt utnyttja någon av telefonens unika egenskaper. Något annat som ökar chansen är om programmet kan dra trafik till någon av Nokias egna tjänster, till exempel en musikapplikation som driver trafik till Nokia Music Store eller ett bildprogram kopplat till Ovi Share som är Nokias webbtjänst för att dela med sig av bilder och film från telefonen.
Nokia lägger inte med program som är allt för begränsade. Programmet får till exempel inte vara begränsat så att det helt slutar att fungera efter en provperiod. Däremot kan de tänka sig grundläggande funktion som den extra intresserade kan utöka genom att betala. Exemplet är en dokumentvisare som kan utökas med redigeringsmöjligheter för den som vill betala. Då tar Nokia en del av intäkterna som kommer in.
Programmens väg in i Ovi Store
Registrerat bolag
För att kunna bidra med program till Nokias programbutik krävs först och främst att man registrerar ett konto som så kallad publisher på Ovi Store. Det gör man via nätet på adressen publish.ovi.com.
Viktigt med uppgifterna
Det är särskilt viktigt att du fyller i alla uppgifter utförligt och korrekt, för en del av dem kommer att utgöra information som får besökare i butiken att hitta dig och det du säljer.
Betala avgiften
För att skapa ett konto behöver man även betala avgiften. Den är på 50 US dollar.
Låt Ovi betala dig
Inkomsterna från din försäljning betalas till dig i din egen valuta med hjälp av bankdetaljerna du får uppge vid registreringen.
Ladda upp dina program och innehåll
Innehållet du vill sälja i butiken laddas upp direkt via webbplatsen. Det kan handla om till exempel S60-program, javaprogram, bakgrundsbilder, widgets, teman och Flash Lite.
För Nokias partners finns även möjlighet att ladda upp ringsignaler, musik och videofilmer, men den möjligheten kräver alltså en separat överenskommelse med Nokia.
Viktig kategorisering
För att lyckas attrahera kunder är beskrivning och kategoriseringen av innehållet extremt viktig, för enbart namnet säljer inte programmet. En genomarbetad beskrivning ger dig snabbt en konkurrensfördel.
Testat och godkänt
S60-program måste vara signerade för att godkännas och Javaprogram ska skickas som Jar-filer och klara Java Verified-test.
Prissättning
Du väljer själv priset bland ett antal olika prisnivåer som Nokia bestämt, men det går även att välja ”gratis”. För kunderna visas sedan priset i deras lokala valuta och du kan följa försäljningssiffrorna så fort ett köp registreras.
Betalningen
Som leverantör till Ovi Store får du 70 procent av priset på ditt innehåll när någon handlar medan Nokia behåller 30 procent. De siffrorna gäller efter avdrag för till exempel operatörens avgifter för debitering om betalningen sker den vägen. Du får pengar utbetalda en gång per kvartal.