Qualcomm överraskade många under förra veckan i och med lanseringen av smartklockan Toq. Vi passade på att fråga dem vad deras tankar och planer är med klockan.
Under förra veckan presenterade Qualcomm-klockan Toq, som begåvats med såväl skärmtekniken Mirasol som den trådlösa laddningstekniken Wipower, båda utvecklade av Qualcomm. Även om det har hänt några gånger tidigare så hör det inte till vanligheterna att Qualcomm släpper konsumentprodukter under eget varumärke. För att se efter hur Qualcomm resonerade kring både produkten och släppet passade vi på att prata lite med Richard Savage, Director Business Development på Qualcomm med ansvar för Skandinavien.
Det har hänt förut, men det hör inte till vanligheterna att Qualcomm släpper konsumentprodukter under eget varumärke. Hur resonerade ni där?
- Det var väldigt passande för att visa upp en mängd intressant teknik. Med Toq visar vi upp både Mirasol och Wipower och även hur vi ser på wearables-trenden. Det var helt enkelt så pass viktigt att visa upp att vi beslutade oss för att göra det på egen hand. Det händer då och då att vi gör på det här sättet och troligen kommer vi att göra samma sak med våra 2Net-produkter (uppkopplade hälsoprodukter). Faktum är att Toq har 2Net-tekniken inbyggd också.
Annons
Med både Mirasol och Wipower inbyggt känns det lite som att ni gör klockan mycket för att visa upp teknikerna och för att de ska få en bredare spridning i folks medvetande.
Annons
- Absolut. Det är ett bra sätt att nå ut med teknikerna och visa upp dem och vi lyckades ju väldigt bra med att få uppmärksamhet med Toq. Samtidigt är det ett viktigt sätt att visa upp det som Qualcomm brukar tala om med ett digitalt sjätte sinne. Där blir Toq en viktig del i det hela på ett annat sätt än vad mobilen är. Samtidigt får vi även in hälsoaspekten i det hela i och med att 2Net finns inbyggt och vi kommer att visa upp mer av den delen inom kort.
Kommer ni att samarbeta med tredjepartsutvecklare för att de ska kunna lägga till sina appar på Toq? Som exempelvis Runkeeper eller liknande.
- Vi har planer på att släppa ett SDK så att utvecklare kan få ta del av våra API:er, men i dagsläget har vi inga närmare detaljer att prata om. Med Toq handlar det väldigt mycket om att vi vill få ut våra idéer.
Toq är enbart kompatibel med Android i dagsläget. Är ett bredare stöd på gång eller hur har ni resonerat där?
- Det var Android som kom ut först helt enkelt. Vi håller på att titta på lösningar för både Ios och Windows Phone, men vi återkommer med närmare detaljer kring det när de är klara.
I dagsläget är Toq tänkt att släppas i en något begränsad upplaga i USA. Hur ser ni på lansering i andra delar av världen.
- Vi hoppas att någon annan tillverkare får upp ögonen för klockan. Lösningen utanför USA kommer att bli en OEM-lösning, men det är inget vi kan prata om idag.
Hur ser det ut med priset på klockan?
- Det kommer vi att prata närmare om när vi kommer nära releasen.
Har ni några fler planer på att utöka försäljningen av produkter under eget namn?
- Det är inget vi pratar om idag. Men vi gör den här typen av saker när det passar, så möjligheterna finns att vi gör liknande saker i framtiden.
Hur ser det ut med Mirasol hos andra tillverkare då. Börjar utvecklingen ta fart?
- När det gäller Mirasol har det varit en lång historia för oss och det gäller mycket att hitta en egen nisch. Mirasol har använts i ett par läsplattor som sålts i Asien och jag tror att tekniken är perfekt i produkter som Toq. Men det är en väldigt intressant teknik särskilt med den lägre batteriförbrukningen. Vi jobbar på olika lösningar så det gäller bara att vänta och se.
På samma sätt är det intressant att veta hur det ser ut med spridningen av Wipower. Under IQ-mässan förra året pratades det om trådlös laddning av såväl mobila enheter som bilar.
- Det blir fler och fler saker hela tiden. Vi har ett partnerskap med Samsung, men även en hel del olika lösningar för större saker. Så sent som igår berättade vi att vi blir teknisk partner till elbilsmästerskapen Formula E. Redan under 2014 kommer Wipower att användas för laddning av ett par bilar i de tävlingarna.