VoIP - operatörernas skräck?
Med hjälp av program som Skype och Viber kan man ringa gratis över internet med sin mobiltelefon och på så vis helt slippa minutkostnaden. Runt hörnet lurar även LTE-tekniken, som innebär att all kommunikation blir digital och som gör det svårare för operatörerna att kunna konkurrera med kvaliteten på röstsamtalen som argument för de höga minutpriserna. Det ställer mobiloperatörerna, som under många år vant sig vid att kunna göra rejäla vinster, inför en stor utmaning. Hur ska man kunna tjäna pengar i framtiden?
Den stora kassakon för mobiloperatörerna har länge varit inkomsterna från röstsamtal och sms. När nu allt fler skaffar smarta mobiltelefoner med applikationer som kringgår operatörernas kostnader genom att använda sig av en datauppkoppling för samtal och meddelanden innebär det stora utmaningar för operatörerna. Samtliga stora operatörer har redan infört spärrar mot programmen i ett försök att stoppa inkomstbortfallet. I det finstilta i avtalsvillkoren kan man läsa att ip-telefoni inte längre ingår i datatrafiken.
Operatörerna delar upp sina mobila bredbandstjänster mellan internet för telefonen och mobilt bredband för datorn. I det första fallet vill man blockera ip-telefonitjänster, men om man ska marknadsföra mobilt bredband som en konkurrent till trådburet bredband lär man knappast kunna göra det i det andra fallet. Man kan också ställa sig frågan i vilken av kategorierna som surfplattorna då hamnar. Ska de räknas som mobiltelefoner och användas med mobiltelefonabonnemang eller räknas de som datorer som ska använda mobila bredbandsabonnemang?
Än är täckningen inte särskilt bra och förhållandevis få använder ännu nätet, men med lte kommer allt mobilpratande i förlängningen att bli digitalt. Det gör att det blir ännu svårare för mobiloperatörerna att kunna motivera sina höga röstsamtalspriser med att kvalitén på samtalen är bättre. Möjligen kan operatörerna dock fortfarande utlova garantier för bra samtalskvalitet och vinna en del kunder på det. För samtidigt finns det nämligen en del frågetecken ur ett konsumentperspektiv när det gäller användandet av ip-telefonitjänster från tredjepartstillverkare. Om det är dålig kvalitet på samtalen när man ringer med sin vanliga operatör är det till operatören man ska vända sig för att klaga, men vems är felet om det inte fungerar bra när man ringer med Skype eller Viber?
Nya betalningsmodeller
– Mobiltelefoni har ju varit en fantastisk affär, säger Greger Johansson, telekomanalytiker på Redeye. Han menar att det inte är särskilt konstigt att operatörerna har spärrat p>
– Skulle man släppa igenom det nu direkt så skulle ju intäkterna minska drastiskt.
För att kunna möta konkurrensen från ip-telefonitjänsterna kommer operatörerna att tvingas ta fram nya betalningsmodeller som förmodligen inte alls kommer vara lika lönsamma, menar han.
– Det kommer bli tuffare för operatörerna, säger han och menar att de förmodligen kommer få vänja sig vid lägre vinstmarginaler i framtiden.
– Det är mycket lägre marginaler på bredband än vad det är på röstsamtal och sms.
Operatören Tre hade tidigare ett samarbete med ip-telefoniprogrammet Skype där man bland annat sålde en Skypetelefon som skulle »förena internet med telefonen«, som det hette i de andra tongångar som då karaktäriserade reklamen. I avtalsvillkoren för de allra flesta abonnemang hos operatören idag räknas dock inte ip-telefonisamtal in i den vanliga datatrafiken.
Erik Hörnfeldt på Tre beklagar dock att Skype har avslutat samarbetet med Tre när Skype valde att satsa på marknader utanför Sverige.
Däremot delar han inte den annars gängse uppfattningen om att det kommer bli tuffare för operatörerna att tjäna pengar på röstsamtal. Istället menar han att vanlig rösttelefoni kommer att vara dominerande även i framtiden.
– För några år sedan trodde alla att instant messaging-program skulle slå ihjäl sms, men så blev det inte, säger han och menar att det som ip-telefoniprogrammen idag främst används till är utlandssamtal.
Men nu finns det ju fast pris på sms, det fanns det inte för några år sedan. Kommer ni inte tvingas ändra prissättningen på röstsamtal också?
– Det är ju svårt med att införa fasta priser på rösttelefoni eftersom det i så fall krävs politiska förändringar av de statligt fastställda grossistpriser som finns på röstsamtal idag.
David Troëng på Post- och telestyrelsen tycks inte dela uppfattningen att operatörerna lugnt kan luta sig tillbaka och fortsätta i gamla spår. Han menar att det finns ett behov av förändring av prissättningen för mobiltelefoni.
– Operatörerna har höga intäkter för telefoni och låga intäkter för datatrafik. Vi kan vara övertygade om att prisbilden kommer att förändras med lägre pris på telefoni och högre pris på datatrafik.
David Troëng menar också att prisbilden, som många gånger är otydlig för användarna idag, kommer bli tydligare i framtiden.
– Prissättningen idag är ofta väldigt komplex och det är svårt att se vad den faktiska kostnaden kommer att bli.
Att operatörerna nu spärrar ip-telefoniprogrammen är ett sätt att skjuta den här förändringen på framtiden, menar han.
Till följd av ändrade eu-direktiv kommer operatörerna genom ett färskt lagförslag som väntas träda i kraft nästa sommar att hindras att helt stoppa tillgången till ip-telefonitjänsterna. Så länge det framgår i avtalsvillkoren att ip-telefoni inte ingår i abonnemangen och så länge det går att skaffa abonnemang (som då troligen blir dyrare) där tjänsterna inte är spärrade kommer lagförslaget dock inte innebära några större praktiska förändringar för operatörerna.
– Det finns inga begränsningar för hur de får utforma sina erbjudanden så länge de upplyser om villkoren, säger David Troëng.