Yahoo försöker utmana Google mobilt

Med hjälp av en uppdaterad mobil webbsida som ska locka fler besökare vill Yahoo försöka utmana Google och andra för att kapa åt sig marknadsandelar och sälja annonser i mobiltelefonerna.

Publicerad Senast uppdaterad

För ungefär ett år sedan visade Yahoo upp version 2.0 av sin mobilapplikation Yahoo Go och under CES-mässan i Las Vegas har man nu tagit nästa steg. Programmet Yahoo Go kräver att man aktivt laddar ner och installerar det och det programmet kompletteras nu tydligare med den mobila webbsidan som uppdateras till både form och funktion.

Den största nyheten är att Yahoo bjuder in fristående tjänsteleverantörer så att de ska kunna utveckla egna tjänster inom Yahoo Go och på det sättet nå de användare som redan använder Yahoo Go. De kan göra det genom att dra nytta av att Yahoo redan anpassat programmet för ett stort antal telefon, något den fristående leverantören av tjänsten alltså slipper.

Från start har Yahoo samarbete med Ebay, MTV och Myspace och man ska alltså kunna komma åt dessa tjänster via nya Yahoo Go eller via den nya mobila webbsidan som Yahoo utvecklar. Än så länge är båda dessa tjänster dock i betaverison och endast tillgängliga för ett fåtal telefonmodeller och bara för användare i USA. Utveckling pågår dock och tjänsterna ska inom kort finnas tillgängliga för fler telefonmodeller och även internationellt.

Yahoo har även samarbete med bland andra LG, Motorola och Nokia så att applikationen Yahoo Go skickas med förinstallerad i telefonen från start. Trots det möter man svårt motstånd från bland annat Google som har ett försprång och en innan inriktning i sin satsning på Android, ett mobilt operativsystem och samarbete med flera stora spelare i mobilbranschen.