Youtube ger tillväxt åt Ericsson

Ericsson fortsätter att växa och prestera en stadig vinst efter ett första kvartal utan dramatik. Ökad datatrafik både i de fasta och de mobila näten driver tillväxten, och Ericssons vd Carl-Henric Svanberg nämner Youtube som ett exempel på data som ställer krav på näten.

Publicerad Senast uppdaterad

Videosnuttar över internet och TV i mobilen är drömmen för Ericsson, eftersom det ställer betydligt högre krav på kapaciteten i operatörernas nät, kapacitet som levereras av Ericsson.

- Vi har sett en fördubbling av datatrafiken i de mobila bredbandsnäten under de senaste sex månaderna. Användargenererat innehåll håller på att bli den stora trafikkällan, med Youtube som ett exempel på en populär kapacitetskrävande tjänst.

Ericssons vinst före skatt första kvartalet landade på 8,2 miljarder kronor, en ökning med 23 procent från samma period året innan. Sony Ericsson bidrog till vinsten med 1,6 miljarder. Den totala omsättningen ökade med 7 procent till 42,2 miljarder.