SPONSRAD ARTIKEL

Mobila marknadsföringstrender 2019

Mobilannonsering blir vanligare i takt med att allt fler använder smartphones.

Att synas i mobilen kommer bli ett måste för att ett varumärke ska bli stort och under 2019 kommer flera intressanta nyheter inom mobil marknadsföring. Här listar vi fem trender som kommer att bli stora under året:

1. Ökad användning av artificiell intelligens 

Det amerikanska AI-företaget Salesforce har uppgett att användningen av artificiell intelligens inom mobil marknadsföring kommer att öka med mer än 50 procent de närmaste två åren. AI kommer att användas för bättre annonsriktning och under 2019 kommer teknologin dessutom användas för att optimera bilder på annonser. AI kommer nämligen inte bara kunna förstå kontextuell data, utan även bilder. Ett annat användningsområde som håller på att utvecklas är marknadsföring som är baserad på användarens uppsåt. Plattformar kommer att känna igen vad köparen försöker att göra och genom att använda den informationen kan kreativa meddelanden och bilder visas som passar in i användarens upplevelse.  

2. Influence marketing utvecklas ytterligare

Allt fler personer använder smartphones för att besöka sociala medier som Facebook eller Instagram. Under 2019 förväntas olika varumärken att lägga ner mer pengar på marknadsföring genom influencers på sociala medier. Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik omsatte influencer marketing 660 miljoner kronor år 2017. Institutets prognos för 2019 är att tillväxten kommer att mattas av något, men ökningstakten kommer att fortsätta ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de totala digitala reklaminvesteringarna. Influencer marketing kommer även att bli aktuellt inom andra branscher som e-sport och casino där nya marknadsföringskanaler måste hittas. E-sport blev stort under 2018 och videoplattformen Twitch för live-streaming av spel syntes till exempel mer och mer bland influencers. 

3. Videoannonser kommer att bli vanligare

Enligt företaget eMarketer blir det vanligare bland konsumenter att använda smartphones för att se på video. För att nå kunderna förutspås marknadsförare spendera 16 miljarder dollar på mobil video under 2019. Under året förväntas video utgöra 85 procent av den totala trafiken på internet. Siffran gäller både för live-video och för videoannonser. Under 2018 var 66 procent av alla annonsintryck på Instagram ett resultat av videoinnehåll. De flesta marknadsförare kommer sannolikt att använda videoannonser under året som visas för mobila användare på olika plattformar.

4. Röststyrda sökningar tar över

Än så länge är stödet för röststyrda sökningar på svenska inte fullt utvecklat, men det kommer sannolikt att utvecklas under året. Röstbaserade tjänster ökar ständigt i popularitet och i USA använder 20 procent av invånarna rösten varje dag för att använda internet och digitala enheter. Enligt det amerikanska statistikföretaget comScore kommer 50 procent av alla sökningar att vara röststyrda år 2020. På grund av framtidsprognosen kommer mobila marknadsförare att tävla om synlighet på UI-plattformar som Alexa, Google Home, Siri och Bigsby. Röststyrning är viktigt under 2019.

5. Fler annonser på messenger och i andra appar

Marknadsföring på olika chattappar kommer att växa enormt. Enligt det tyska statistikbolaget Statista använde 2,01 miljarder mobilanvändare chattappar för att kommunicera under 2018. År 2021 förväntas det vara 2,48 miljarder användare. I Sydkorea med en befolkningsmängd på 50 miljoner använder 32 miljoner lokala användare chattappen KakaoTalk och i genomsnitt spenderar de 850 minuter på appen varje månad. I augusti 2018 var Whatsapp Messenger den mest nedladdade appen för Android-användare globalt och den används dagligen av 450 miljoner människor på både iOS samt Android. Facebook Messenger har också många användare och det är den ledande appen i USA med 126,3 miljoner användare. Globalt används den av 1,3 miljarder människor. Under 2019 kommer marknadsförare att börja experimentera mer och mer med att nå den massiva publiken på chattapparna med riktade annonser.