GPS i mittfåran
Nokia har gett sig in på marknaden för bilnavigatorer. Behöver Garmin, Tomtom och Magellan oroa sig? Vi har svaret.
Nokias första kompletta navigator eller PND - Personal Navigation Device - presenterades i höstas och har nu börjat dyka upp i butikerna. En snabb titt på specifikationerna tyder på att Nokia satsat på säkra kort. Kartorna kommer från Navteq - samma källa som till exempel Garmin använder. Själva GPS-mottagaren har SirfIII-chipset, också det något av en standard i branschen.
Nokia 330 har ett ganska ordinärt utseende. Materialet är matt svart plast med grå detaljer och det känns som en väl hopskruvad enhet som kan förväntas tåla några års daglig användning. I kartongen finns en DVD med kartmaterial, men kartorna är redan installerade på minneskortet så allt som behövs är dryga 30 sekunders fri sikt mot satelliterna och Nokia 330 är redo att visa vägen. Pekskärmen har qvga-upplösning och ljusstyrkan räcker bra även när solen är stark.
Programvaran i navigatorn kommer från Route 66. Nederländska Route 66 har länge utvecklat navigationsprogram för handdatorer och smartphones, men nu satsar man alltså även på PND-segmentet tillsammans med Nokia och med sin egen Chicago-serie. Gränssnittet känns igen från handdatorversionen av Route 66 och det finns bra möjligheter att anpassa displayen efter egna preferenser. Det går att flytta de olika informationsfälten och 3D-perspektivet i kartbilden är inställbart. Själva navigationen fungerar bra och kartmaterialet verkar någorlunda färskt. Vid några vägbyggen som varit färdiga i närmare ett år innehöll navigatorn fortfarande den gamla sträckningen, men sammantaget är kartmaterialet klart godkänt. Navigatorn innehåller även en databas över landets fartkameror. Den stämde bra överrens med verkligheten på de vägar jag provkörde, men tyvärr visar den inte vilken färdriktning kamerorna bevakar eller gällande hastighetsbegränsning. Att söka efter adresser och platser är enkelt. Ett tryck på skärmen öppnar menyn och det finns möjlighet att söka fritt, se närliggande platser eller återanvända adresser ur historiken. Det finns också möjlighet att spara favoritplatser. De talade instruktionerna kommer med bra timing och lagom ofta. Meningsbyggnaden är kanske inte alltid den bästa, men informationen går fram. Rösten läser upp avstånd och riktningar, men det finns ingen talsyntes som klarar av att läsa namn på orter och vägar. Ljudet är bra och det finns ett 3,5-millimeternsuttag för den som vill koppla in hörlurar eller ansluta navigatorn till bilstereon. Nokia 330 kan även fungera som en mediaspelare och spela upp mp3-musik eller videoklipp från minneskortet.
Programvaran i Nokia 330 har stöd för TMC och dynamisk vägvisning så att du kan få hjälp att undvika olyckor, köer och vägarbeten. Funktionen kräver en speciell RDS TMC-mottagare som du kan beställa direkt från Nokia för cirka 190 kr inklusive frakt. I smartphone- och handdatorversionerna av Route 66 laddas trafikinformationen ned via GPRS - en smart integration mellan mobiltelefon och navigator. Det är förvånande att Nokia helt har avstått från att använda sina unika möjligheter att koppla ihop mobil och navigator. Exempelvis Tomtom, Magellan och Garmin har navigatorer som kan kommunicera med mobilen via bluetooth för att hämta adresser ur telefonboken eller låta navigatorn fungera som handsfree. Sådana finesser saknas och gör tyvärr att Nokia 330 inte har några direkta fördelar framför sina billigare konkurrenter.
Fästen och sladdar har inte samma kvalitetskänsla som själva enheten. Här finns många punkter som Nokias ingenjörer kan förbättra inför nästa generation. Jag hade tillfälle att använda Nokia 330 i några olika bilmodeller och det visade sig att 12V-kontakten lätt trillar ur i bilar där uttaget sitter i en vertikal panel medan den stannar kvar om uttaget sitter så att tyngdkraften kan hjälpa till att hålla den på plats. Hållaren är monterad på en sugproppsförsedd svanhals och materialet är svart plast. Vissa navigatorer har kontaktbleck för strömförsörjningen inbyggda i själva hållaren så att enheten bara behöver sättas på plats för att anslutas, men Nokia har valt en vanlig, rund strömkontakt som måste tryckas in efter att navigatorn fästs i hållaren. Tyvärr passar inte någon av Nokias mobilladdare till navigatorn. Den tryckta manualen är en trist historia. Med undantag för omslaget saknar den helt bilder och är inte ens specialskriven för Nokia 330 utan innehåller många referenser till Windows Mobile- och Series 60-versionerna av Route 66. Det känns snålt.
Nokia har gjort sig kända för bra gränssnitt, avancerad programvara och inte minst smart design på sina mobiltelefoner och det är märkligt - inte minst ur ett varumärkesperspektiv - att det arvet inte finns med i deras första navigator. Nokia 330 känns mer som en produkt från en helt annan tillverkare som hamnat i en Nokia-kartong.
Alternativen
I samma prisklass finns Route 66 Chicago 9000 med samma programvara som i Nokia 330, men dessutom inbyggd TMC-mottagare och en större och mer högupplöst skärm. Mio C710 är några hundralappar billigare och även den säljs med inbyggd TMC.
Plus
Användarvänlig. Bra GPS-mottagning.
Minus
Dyr. Inga bluetooth-funktioner.
Faktaruta
BETYG
Format och fäste5
GPS8
Skärm7
Användarvänlighet7
Funktioner5
Totalt64%
Mått
119 x 83 x 24
Vikt
205 g
Skärm
65000 färger 320 x 240 pixel TFT pekskärm
GPS
SirfIII
TMC
Tillbehör. 190 kr.
Minne
64 megabyte internt + 2 GB SD-kort med kartor (Europa)
Övrigt
Levereras med sugproppsfäste (svanhals), 2 GB SD-kort, DVD med kartor samt 12V-kabel
Tillverkarens hemsida
www.nokia.se/phones/enhancements/330/
Pris
4200 kr