Det svänger snabbt i IT-världen. Företaget Google har inte existerat längre än drygt tio år, men håller på att bli en av mobilvärldens största maktfaktorer. Mobil hälsade på i huvudkontoret i Kalifornien.
Det var bara för lite drygt tio år sedan, hösten 1998, som företaget Google bildades. Det hela ska ha skett i ett garage i det lilla villaområdet Menlo Park i Kalifornien. De Stanford-studenter som samlades där för att grunda ett sökmotor-företag anade nog inte att deras företag om bara tio år skulle bli en tung maktfaktor i den mobila världen.
Det är nu 2010 och jag gör ett besök i denna Googles hemstat i USA. Kalifornien, och Silicon Valleys huvudstad San Francisco. I stadens enorma konferensanläggning Moscone Center ska Google hålla sin årliga utvecklarkonferens: Google I/O. Det är den stora årliga träffen för över 5000 personer, framför allt många av dem som styr Google och som utvecklar Googles programvaror.
Apple vän eller fiende
Annons
2007 var Google-chefen Eric Schmidt också med på en bejublad föreställning här i Moscone Center i San Francisco. Då fick han gå upp på scenen, och tillsammans med Apples Steve Jobs presentera den första generationens Iphone.
Annons
Men det är andra tider nu. Mobil-kriget har gjort företagen Apple och Google till fiender. Apple anser att Google och tillverkarna av Android-telefoner har kopierat Apple. Google å sin sida viftar bort anklagelsen genom att svara att det fanns prototyper till Android-telefoner långt innan första Iphone presenterades. År 2005, två år innan Iphone kom, köpte Google mobilutvecklingsföretaget Android Inc. Men Apple visste inte vad Google planerade. Google-chefen Eric Schmidt satt till och med I Apples styrelse vid den tiden.
Googles nya roll som mobil-företag märks tydligt bland företagen som visar sina tjänster på Google I/O. Mobiltillverkare som HTC, Samsung och Sony Ericsson samsas med företag som utvecklar smarta mobil-applikationer för Android.
När Googles teknikchef Vic Gundotra äntrar scenen är de över 5000 personerna i publiken i tung stämning av dundrande elektronmusik, men också av förväntningar på vad Googles nästa steg i den mobila utvecklingen ska vara. Efter den stora showen får jag tillsammans med några andra journalister träffa teknikchefen Vic Gundotra och Googles mobilchef Andy Rubin.
Mot störande annonser
När jag hör Googlecheferna prata inser jag snabbt att vissa ideologiska grundtankar lever kvar ända sedan Google bildades i det där garaget för drygt tio år sedan. Det handlar om att alltid tvinga sig att se sig själv som en användare, inte bara som den som ska leverera något åt användarna. Inom Google får de anställda ständigt provköra nya Google-funktioner i sin vardag, enligt principen “eat your own dogfood”.
Det stenhårda användarperspektivet bidrog i slutet av 90-talet till att Google, till skillnad från andra sökmotorer, vägrade att ha exempelvis popup-annonser på sin söksida på webben. På samma sätt är man nu bestämd om att ingen får förstöra Android-systemet med något liknande. Söktjänsten i Android-telefoner leder till exempel till en avskalad resultatsida, än så länge helt annonsfri.
- När du har en relativt liten skärm kan du inte smutsa ner den med rekommendationer, highlights etcetera, säger Andy Rubin när vi efter hans tal på Google I/O förhör honom om grundtankarna med Android.
På träffen med oss journalister sitter Andy Rubin hela tiden som på nålar, och svarar med precision på varje fråga. Om någon har full koll på Android så är det han. Rubin är mannen som för fem år sedan, en vårdag 2005, stegade in på Google-högkvarteret för att presentera sitt mobilsystem Android. Han hoppades på någon typ av stöd från Google och Google-grundaren Larry Page. Det fick han med besked. Google-chefernas entusiasm var över förväntan och Rubin sålde den våren mobilsystemet Android till Google för mångmiljonbelopp (det pratas om ett belopp motsvarande 400 miljoner kronor).
Teknikchefen Vic Gundotra är också med på träffen med oss journalister, och han berättar med ett leende om när han själv den där våren 2005 bestämt ifrågasatte hur Andy Rubin kunde komma där och hävda att världen behövde ytterligare ett operativsystem för mobiltelefoner.
Surfplatta med Android
Nya Android 2.2 visades upp nu i maj, men det finns ingen telefon med det nya systemet. I höst kommer nästa version, Android 2.3, som också kallas Gingerbread (pepparkakan). Men det kommer också nya produkter med Android. En kommande surfplatta i stil med Apple Ipad är något som Google håller på att utveckla. Men Google-företrädarna vill inte gå med på att Ipad är en förebild.
- Vad vi ska göra för att kunna matcha med Apple Ipad? Menar du att vi ska slöa ner Android-systemet så mycket? säger Googles Chris DiBona under en frågestund på Google I/O när den kommande surfplattan med Android kommer på tal.
- Jag önskar att jag kunde berätta mer om den kommande produkten, men jag kan inte berätta något om den ännu, säger han sedan lite allvarligare.
Men frågan är ändå: Varför satsar just Google på ett nytt mobilsystem som Android? Google – en jätte på sökmotorer? Varför är man nu i centrum av utvecklingen av mobiltelefoner och mobiluppkopplade surfplattor? Inte nog med det, enligt Andy Rubin handlar det om mer än så.
- Vi kommer att få se Android i mikrovågsugnar, bilar, tv-apparater...börjar Andy Rubin räkna upp, och just att Android redan dykt upp i en mikrovågsugn verkar göra Andy Rubin och Vic Gundotra särskilt muntra.
Faktum kvarstår dock: Det är mobiler som är Googles viktiga mål med Androidsystemet. Den lilla elektroniska prylen i fickan kommer att bli vårt viktigaste fönster mot internet. Det fönstret vill Google vara med och ha inflytande över. Framför allt vill man se till att inte Apple och Microsoft skapar "stängda världar" för webbutvecklingen. Ett tydligt exempel på en sådan stängd värld är förstås Apples "App Store" som Google-cheferna drar många skämt om. "Jag undrar om man kan få in den här appen i Apples App Store" säger Vic Gundotra och skrattar när han demonstrerar hur snabbt nya Android-systemet fungerar.
“Apple är ett stuprör”
Under mitt besök på Googles högkvarter Googleplex frågar jag en av Googles främsta chefsideologer, svensken Nicklas Lundblad, om vad som är det speciella med Google och Android.
- Det finns några olika sätt att angripa teknisk utveckling. Antingen kan man skapa en enda stor silo och bygga ihop allt till ett enda ekosystem. Som Apple. Vi kan kalla det för stuprörsmodellen, där allt bara flödar från en enda leverantör: Apple. Där de själva bestämmer och kontrollerar produkterna. Den modellen kommer säkert att ha en viss framgång i sin enkelhet. Titta bara på Iphone och Ipad. Samtidigt finns det de som vill uppskatta en mer öppen lösning, och det är Googles huvudstrategi med Android.
- Vic tryckte på det under sin keynote här på Google I/O. Vi tror att alla ska kunna biodra med sin innovationskraft. Då ökar också våra möjligheter från Googles sida. Vi ser det som ett spel där alla i slutändan vinner.
Mediamöjligheterna är det som man arbetar intensivast med att utveckla. Det handlar om allt från stöd för olika videoformat till musik. Och här märks åter konkurrensen med Apple. Vic Gundotra jämför med Iphones lösning där man köper musik på datorn och sedan måste ansluta mobilen med sladd för att föra över musiken.
- Titta här på datorn, ett enda klick, och vad händer en sekund senare i telefonen? frågar Vic Gundotra retoriskt och visar upp när hans Nexus One-telefon omedelbart tar emot låten, som skickas via mobilt internet från servern automatiskt - direkt efter att han klickat på låten i datorns webbläsare.
Google brukar kallas för ett företag som sysslar med "cloud computing", vilket i mobilfallet innebär att all information som ligger i "molnet" på internet ska vara lättåtkomlig i telefonen. Oavsett om det handlar om dokument, kontakter, kartor eller musik ska det vara tillgängligt var vi än är. Musik är tydligen nästa steg för Google i denna strategi.
Ska fungera
Iphones succé brukar ofta beskrivas som ett resultat av hur hård Apples styrning varit. Så hur kommer det att gå för Android, när Google låter tillverkarna bygga egna versioner av systemet? Det brukar ofta framställas som ett avgörande problem för Android. Det pratas om "fragmentisering". Med Iphone vet man hur allt fungerar, men köper man en Android-telefon kan såväl appar som funktioner fungera på ganska olika sätt. Eller inte fungera alls som de inte utvecklats för att fungera med den Android-version du har i telefonen.
- Android kommer att vara ett öppet system, alla enheter kommer inte att fungera på samma sätt. Det är vad Android handlar om, en valfrihet. Vi ser det inte som ett problem utan som något positivt, säger Andy Rubin vid vårt samtal på Google I/O.
Anduy Rubin tar som exempel att Adobes nya programsvit CS5 (med program som Photoshop och Dreamweaver) bara fungerar på nya Windows Vista, och inte på gamla Windows XP. Det är upp till en programtillverkare att använda nya funktioner i operativsystem, om han vill.
- Man säger inte att Windows är fragmentiserat för att det finns olika versioner av Windows. Men det går också utmärkt att koda program som fungerar på samtliga Android-versioner om man som utvecklare vill det, säger Google Dan Morill.
Däremot går Andy Rubin med på att det är ett problem att nya versioner av Android kommit så ofta. I nuläget kommer nya Android-versioner oftare än en gång i halvåret, och det skapar vissa problem för telefontillverkare och utvecklare – som börjar sälja telefoner vars operativsystem verkar gammalt redan första försäljningsdagen.
Samtidigt är Google-representanterna noga med att understryka att Android är byggt så att appar vanligen ska fungera på alla versioner av Android.
- Om man kodat rätt så ska det fungera på alla telefoner, om du följt reglerna i utvecklarverktygen med det ändå inte skulle fungera så får vi på Google lösa felet, säger Dan Morill under en frågestund med Android-utvecklare på konferensen.
Gratis fruktdrinkar
Dagen efter Google I/O-konferensen tar jag lokaltåget Caltrain ut till Googles huvudkontor Googleplex i Mountain View. Det är som ett stort universitetscampus i försommarsolen. Med skillnaden att de unga utvecklarna här får betalt i stället för att betala för att vistas på ett campus om dagarna. Min guide på området bjuder mig på en fruktdrink i en av barerna och konstaterar att allt här på området är gratis för dem som jobbar här, oavsett om det är en lunchbuffé eller en smoothie. Runtomkring baren sitter Google-anställda, vissa småpratandes, andra koncentrerade med blicken på sina laptops.
Att behålla en lekfull miljö av universitetscampus är Googles strategi. Arbetsplatser varieras med kaffebarer och hörnor med tv-spel. Min guide (Kasia) visar mig ett båsliknande rum format som ett stort ägg. När jag går in där är väggarna runtomkring täckta av skärmar, med bilder från Googles satellitbildstjänst Google Maps. I mitten av rummet står en styrspak och genom att rycka i den kan jag sväva fram över jordklotet i valfri hastighet.
- Häftigt va, frågar Kasia, och jag kan inte låta bli att nicka instämmande.
Men Googles lekfulla stämning bland de anställda kombineras samtidigt med en behård inställning när det gäller hur deras projekt ska utformas. Veckan innan jag begav mig till Google I/O i San Francisco satt jag på ett investerarseminarium på Enskilda Banken i Stockholm. Där berättade en av grundarna till svenska TAT om ett möte där en fransk världsledande mobiloperatör hade fått kalla handen av Google när man velat lägga in ett stort annonsutrymme på startskärmen i sina Android-mobiler. Så att mobiloperatören kunde tjäna pengar på att sälja annonser där. "Det är inte förenligt med Android-villkoren" hade Googles representanter konstaterat, och därmed var mötet med den franska operatören avslutat.
För det är till slut där som Google ska tjäna de pengar som bidrar till bland annat Android-projektet. Google är inte bara dessa glada utvecklare med fria tyglar att bygga nya häftiga tjänster för mobiler och webbläsare. Google är också världens mest lukrativa kanal för annonser på internet. Därför står det numera statyer av gröna “androider” här och var på Googles campus. Det är i det mobila internets växande annonskaka som Google hoppas tjäna stora pengar de kommande åren.
Fakta Googles mobilsatsning
Juli 2005: Google köper Android Inc av Andy Rubin
Januari 2007: Apple lanserar Iphone, utvecklad med hjälp av Google
November 2007: Open Handset Alliance bildas av 47 företag, däribland Google, LG, Motorola och Samsung
Oktober 2008: Androids källkod blir "open source" under Apachelicensen
April 2009: Android 1.5 "cupcake" släpps, den version som finns i de första Android-succételefonerna HTC Magic och HTC Hero. Bland nyheterna finns ett Iphone-liknande skärmtangentbord och nytt stöd för att spela in och se på video.