Deals läggs ner

Dålig deal för Facebook

Efter bara fyra månader ger Facebook nu upp sin satsning på mobila kuponger. Vändningen följer kort efter omstuvningen av Facebook Places.

Publicerad Uppdaterad

Facebook backar nu brett på positionerings-fronten. För bara ett par veckor sedan blev det känt att Facebook inför begränsningar i Places, och nu läggs även Facebook Places ner. Tjänsten som nu försvinner, kunde närmast liknas vid en Groupon-klon och gav större företag möjligheten att erbjuda användarna kuponger vid så kallade checkins.

Vad gäller vanliga check-ins som fortfarande erbjuds av konkurrenterna Gowalla och Foursquare, kommer man på Facebook nu istället kunna tagga valfria platser i sina statusuppdateringar. Det vanliga flödet som visar var kompisarna just nu befinner sig är dock ett minne blott.

Att Facebook nu backar på location-marknaden kan vara till fördel för flera svenska startup-bolag, bland annat Kupongföretaget Rabble, som idag har mjukvaror för Iphone och Android. Mobil Business ringde upp Sergej Kotliar, en av Rabbles medgrundare och teknikchef:

Hur känns det nu när Facebook Deals är nedlagt?

- Checkin Deals är fortfarande kvar, det är ju de vi konkurrerar med främst. Men annars är det så klart en intressant utveckling, som vi följer med spänning. Man måste ha respekt för de stora drakarna och vad de hittar på, även om de ibland också gör misstag.

Vad var Faceboks stora problem - varför tror du att de lade de ner utan att samtidigt släppa en ny produkt?

- Deras stora problem är att erbjudanderna trycks ut till användarna som reklam, medan erbjudandena i vårt fall är ett slags innehåll. Våra användare har ju själva valt att få erbjudanden, så det har en helt annan engagemangsnivå. Man brukar i branchen tala om opt-in. Facebook stod inför problemet var deras Deals skulle exponeras. Eftersom Deals upplevdes som reklam, skulle det egentligen vara på reklamplats, men då kunde ju lika gärna Groupon eller någon annan aktör få köpa den ytan. Sedan var ytterligare ett problem att Facebook inte fick med sig de små, lokala aktörerna.

Vad planerar ni att göra nu?

- Nästa vecka kommer vi släppa ett helt användarstyrt gränssnitt för annonsörer. Alla aktörer, stora som små, kommer då att själva kunna lägga upp kuponger i Rabble.

Jan Fredriksson på PR-byrån Helm1 är Facebooks talesperson i Sverige. Han är noga med att betona att Deals bara var en försöksverksamhet.

Vad ändras avseende Checkin Deals?

- Check-in Deals är en succé för användare och lokala företag och fortsätter med full styrka liksom Ads, Pages och Sponsored Stories. För annonsörer som vill nyttja Check-in Deals ändras i princip inget. För användare kommer position fortsatt att vara en viktig parameter om man vill det.