Musik till butikerna

Spotify lanserar företagsabonnemang

Nu släpps ett Spotify-abonnemang för småföretagare.

Spotify har enligt användaravtalen tidigare inte varit tillåtet att använda för butiker och företag som vill spela musik från tjänsten i sina lokaler. Det blir det nu ändring på med Spotify Business.

Publicerad Uppdaterad

De tjänster som Spotify har erbjudit hittills har varit privata. Det har inneburit att exempelvis butiks- och restaurangägare inte har kunnat streama musik från tjänsten på laglig väg till sina lokaler, även om de betalar en musiklicens till STIM för ändamålet.

Spotify Business råder nu bot på detta genom att tillgängliggöra Spotifys musikutbud på laglig väg till småföretagare. Prislappen för abonnemanget, som precis som ett privatabonnemang för Spotify innebär obegränsad tillgång till musikutbudet, ligger på 349 kronor i månaden exklusive moms. Villkoren för att få skaffa abonnemanget är att bland annat företaget som står på abonnemanget inte omsätter mer än 10 miljoner kronor årligen .

Genom att betala för upp till fem olika konton så finns det möjlighet att strömma musiken från flera olika uppspelningsenheter samtidigt, vilket gör att det exempelvis går att få olika musik i olika delar av restaurangen eller i enskilda butiker om det finns flera sådana tillhörande företaget. 

Bland övriga funktioner för Spotify Business märks till exempel möjligheten att använda schemalagda spellistor som spelar stämningsanpassad musik vid utvalda tidpunkter.

Bakom lanseringen av Spotify Business står nystartade företaget Soundtrack your brand, som kommer rulla ut tjänsten till småföretag och kommersiella försäljningsställen.