-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
Tappet fortsätter
Iphone tappar mark i USA

För tredje kvartalet i rad sjunker andelen aktiverade Iphones bland nya mobiler.
Annons
Iphone har under lång tid legat på ungefär 40 procent av alla aktivare nyköpta mobiler, men för tredje kvartalet i rad sjunker nu den andelen och når de lägsta nivåerna på flera år. Enligt Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) har den siffran nu sjunkit till 33 procent. Andelen mobiler som används är dock högre, vilket enligt CIRP indikerar att det är allt färre som köpa nya Iphone-mobiler. Enligt företagets analytiker kan minskningen bero på att Iphones håller en sådan kvalitet att de inte behöver bytas ut speciellt ofta, att de senaste modellerna inte har erbjudet speciellt många stora uppgraderingar, och att Iphone prismässigt tillhör kategorin dyra flaggskeppsmobiler.