-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Tappet fortsätter
Iphone tappar mark i USA

För tredje kvartalet i rad sjunker andelen aktiverade Iphones bland nya mobiler.
Annons
Iphone har under lång tid legat på ungefär 40 procent av alla aktivare nyköpta mobiler, men för tredje kvartalet i rad sjunker nu den andelen och når de lägsta nivåerna på flera år. Enligt Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) har den siffran nu sjunkit till 33 procent. Andelen mobiler som används är dock högre, vilket enligt CIRP indikerar att det är allt färre som köpa nya Iphone-mobiler. Enligt företagets analytiker kan minskningen bero på att Iphones håller en sådan kvalitet att de inte behöver bytas ut speciellt ofta, att de senaste modellerna inte har erbjudet speciellt många stora uppgraderingar, och att Iphone prismässigt tillhör kategorin dyra flaggskeppsmobiler.