Annons

Sony Ericssons kvartalsrapport Q3 2011

Asiatisk livlina räddningen

En anmärkningsvärt kraftig försäljningsökning på den asiatiska marknaden räddade Sony Ericsson under årets tredje kvartal från katastrofsiffror. Samtidigt redovisar bolaget att man har kommit ännu närmre mål att bli en renodlad smartphone-tillverkare.

Publicerad Uppdaterad

Sony Ericssons kamp för att åter bli en framgångsrik tillverkare i mobilbranschen fortsätter. Kvartalsrapporten som lägger korten på bordet för 2011 års tredje kvartal (juli–september) ger en gnutta hopp om att bolaget kan vara på rätt väg. Bolaget lyckades nå ett nollresultat efter att ha redovisat en förlust om 50 miljoner euro föregående kvartal, samt en 25-procentig volymökning för leveranserna.

Totalt levererade Sony Ericsson 9,5 miljoner mobiltelefoner under årets tredje kvartal, varav cirka 6 miljoner kommer från Xperia-familjen. Dessa mobiler uppges motsvara omkring 12 procent av hela marknaden för Android-mobiler. Den sammanlagda volymen är nu uppe i drygt 22 miljoner levererade Xperia-enheter. Bolagets VD Bert Nordberg meddelar att Xperia-mobilerna nu står för drygt 80 procent av bolagets omsättning.

Siffrorna från kvartalsrapporten visar att Sony Ericssons övergång till en renodlad smartphone-tillverkare har kommit långt. Under årets första kvartal stod Xperia för drygt 60 procent av omsättningen. Andelen växte till drygt 70 procent under andra kvartalet. Under det nyligen avslutade tredje kvartalet var andelen mer än 80 procent. Denna siffra kommer att öka till 100 procent någon gång under nästa år då bolaget enbart kommer att erbjuda smartphones, enligt VD Bert Nordberg.

Samtidigt som Sony Ericsson skördar framgångar med Xperia-familjen redovisas nedgångar i volym för de enklare telefonerna. Orsaken till den nedgången har på senare tid varit delvis styrd av Sony Ericsson själva som lägger över fokus allt mer på de dyrare och lönsammare smarta mobilerna. Snittpriset för Sony Ericssons mobiler ligger på 166 euro, vilket innebär att man får bläddra tillbaks flera år i historieböckerna för att hitta en minst lika hög siffra.

Sony Ericsson särredovisar inte den geografiska spridningen för volymer, men däremot för intäkter. Under årets tredje kvartal noterades asiatiska marknaden för ett anmärkningsvärt stort lyft där intäkterna steg med 74 procent till en nivå som nosar på all time high. På den amerikanska marknaden noterade Sony Ericsson sin sämsta försäljning under de senaste 6 åren.

Skuldsitsen för bolaget minskade något efter en återbetalning till ägarna Ericsson och Sony. Denna avbetalning innebär att kassan minskade till den lägsta nivån på många år. Samtidigt är nettoskulden om 252 miljoner euro bibehållen. I mitten av januari 2012 framgår det om Sony Ericsson har lyckats minska sin nettoskuld under detta års avslutande kvartal, som brukar vara det säsongsmässigt starkaste.

Sony Ericsson, juli–september 2011 (Q3 2010)

Omsättning: 1 586 miljoner euro (1 603)

Nettoresultat: ±0 miljoner euro (+49)

Sålda mobiler: 9,5 miljoner enheter (10,4)

Snittpris (ASP): 166 euro (154 euro)