För första gången:

Facebook större i mobilen än på webben

För första gången är det fler som loggar in på Facebook via mobilen än via datorn, visar en bolagets rapport för fjärde kvartalet 2012. Under rapportpresentationen avslöjade Facebooks grundare Mark Zuckerberg också att företaget inte kommer att ge bygga en så kallad Facebook-telefon.

Publicerad:

31 jan 2013 - 11:39

Uppdaterad:

14 aug 2014 - 14:56

Mobilanvändningen fortsätter att öka för Facebook. Under fjärde kvartalet 2012 hade den sociala tjänsten för första gången fler mobila dagliga unika användare, DAU, än webbanvändare. Kvartalsrapporten visar också att cirka 23 procent av Facebooks reklamintäkter under Q4 2012 kom från mobilanvändning, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med tredje kvartalet 2012.

Cirka 65 procent av annonsörer på Facebook använder nu reklam i sidans News Feed, som visas båda i datorn och i mobilen. Det är 50 procent fler jämfört med tredjekvartalet. Totala DAU ökade till 618 miljoner, motsvarande en ökning med 28 procent jämfört med fjärde kvartalet 2011.

Mark Zuckerberg, grundare och vd för Facebook, sa under rapportpresentationen att Facebook är ett mobilt företag men att det inte finns några planer på att utveckla en telefon.

– Vi kommer inte att bygga en telefon eftersom det inte är rätt strategi för oss att utveckla ett integrerat system där, om vi säger att vi skulle sälja 10 miljoner enheter, det är en procent av användare som bryr sig om det, sa Zuckerberg.

– Den stora grejen för oss är att ha en miljard människor som använder våra produkter och vi behöver göra Facebook mycket bra att använda på alla enheter de använder. Vi kommer att fortsätta med att pusha för att bli mer integrerade i systemet, sa han.

Redovisar vinst

Intäkterna under fjärde kvartalet ökade med hela 40 procent till 1,585 miljarder USD (cirka 10 miljarder kronor) jämfört med motsvarande period 2011. Reklam stod för 84 procent av totala intäkter under perioden. Rörelsemarginalen minskade till 33 procent, från 48 procent fjärde kvartalet 2011. För första gången sedan Facebook börsnoterades gick företaget med vinst, 64 miljoner USD (cirka 407 miljoner kronor) under fjärde kvartalet. Vinsten minskade däremot med 78 procent jämfört med fjärde kvartalet 2011, då Facebook fortfarande var ett privatägt bolag. Då uppgick vinsten till 302 miljoner USD (1,9 miljarder kronor).

Facebook slutade kalenderåret 2012 med sammanlagt 1,06 miljarder användare, MAU, det vill säga unika användare under en månad, och 680 miljoner mobila MAU. Det innebär att mobila MAU ökade snabbare än totala MAU, med 57 procent respektive 28 procent jämfört med utgången av 2011.

Under kvartalet lanserade Facebook en uppdaterad app för Android och Ios. Företaget öppnade även appen Facebook Messenger till alla med ett telefonnummer. Facebook tillsammans med Facebook Messenger har legat i topp för snabbmeddelandetjänster i Sverige senaste året.

.

.

 

.