Annons

Sociala nätverk allt mer asociala

Så vill Facebook och Twitter få dig att shoppa

Nya funktioner avslöjar Facebooks och Twitters e-handelsstrategier.

Publicerad Uppdaterad

I går dök den upp. En blåvit ruta under Facebooks app-flik. Save heter den och, förklarade Facebook i en bloggpost, låter dig bokmärka intressanta poster för att läsa senare. 

Ett enkelt sätt att rensa i nyhetsflödet – ett klick i postens högra hörn och den sparas – men också ytterligare ett steg från Facebooks ursprungliga idé: att hålla koll på och kontakt med vänner och bekanta. Statusar eller fotoalbum går nämligen inte att spara, bara länkar till externt innehåll, exempelvis artiklar, musik, platser eller arrangemang. Sedan i december förra året ser Facebook dessutom till att det är poster innehållande just sådant innehåll du ser i ditt nyhetsflöde, snarare än din kompis semesterbilder. 

Anledningen är förstås att ännu mer detaljerat kunna kartlägga dina intressen och styra vilka produkter du ser annonser för. Och vilka du kan köpa. 

Shoppa direkt
I torsdags förra veckan avslöjade nämligen Facebook att man påbörjat tester med en shoppingfunktion, en “buy”-knapp som låter användare klicka hem en vara direkt från nyhetsflödet, utan de omdirigeringar till andra webbsajter som riskerar dämpa ditt köpsug. 

Genom att du registrerar dina kort- och adressuppgifter på Facebook slipper du fylla i dem på nytt varje gång du shoppar på ett nytt ställe. På så sätt förenklas köpprocessen ytterligare - och går att spåras. Till Techcrunch säger Facebook att man ännu inte tar provision från köpen, men att man inte utesluter alternativet i framtiden. 

Nyhetsflöde bli kassaflöde
Även Twitter ser sig om efter lukrativa annons- och e-handelsmöjligehter. Som Mobil Business tidigare har rapporterat finns exempelvis redan appmarknadsföring och -köp inbäddat i nyhetsflödet, och man har tidigare samarbetat med exempelvis American Express, Starbucks och Amazon i olika erbjudandekampanjer.

I onsdags förra veckan meddelade Twitter att man hade köpt e-handelsplattformen CardSpring, vilken låter företag koppla onlinereklam till ett bankkort som när det används i en fysisk affär aktiverar erbjudandet. Strax innan dess hade Re/code kommit på Twitter med att testa en “buy now”-knapp integrerad i tweets. Båda funktionerna kopplar alltså köp till det sociala nätverket skulle väl i bruk ge Twitter en pålitlig inkomstkälla.

För att ytterligare boosta provisionen ser Twitter ut att vilja lansera en tredje ny funktion: möjligheten att kommentera en retweet, nyligen avslöjad av Mashable.

En kommentarsfunktion skulle möjliggöra att lägga din egen åsikt till en retweet, vilket nu 140-teckensbegränsningen oftast sätter stopp för. Den skulle därmed bli en naturlig fortsättning på den av Twitter i augusti förra året lanserade ihopkoppling av alla inlägg i en diskussion och den i oktober förra året introducerade bildförhandsvisningen. Kort sagt, Twitter ser till att bli allt mer överskådligt och engagerande, för privatpersoner såväl som för företag och organisationer. 

Resultat: du dröjer dig kvar i nyhetsflödet. Vilket snart kan ha CardSpring-erbjudanden och köp nu-knappar inbäddade. Resultat: du shoppar.

Ombytta roller - samma risker
Facebook satsar alltså på att förvandla sitt sociala nyhetsflöde till ett medieflöde – till utseende och funktion allt mer likt Twitter. Twitter satsar i sin tur på att engagera personer, företag och organisiationer i dialog och möjligheter att hitta likasinnade – en social funktion förknippad med Facebook. 

Båda nätverken räknar med att du stannar kvar och shoppar. Båda nätverken riskerar att du försvinner till andra kanaler som faktiskt låter dig socialicera.