Mobil betalning i butik (Del 3/3)

Paypal, Mastercard och Visa om Sverige-lanseringar

Det två stora kortaktörerna Visa och Mastercard har tagit tid på sig att ta mobila betalningslösningar till Sverige, även om de sedan tidigare haft lösningar på andra marknader. Detsamma gäller Paypal. Men nu står alla i startgroparna för lanseringen av olika mobila betaltjänster i Sverige. Den mest konkreta lösningen presenterade Paypal.

Publicerad Uppdaterad

Uppstickaren Paypal tror på molnet

Paypal hade i slutet av mars 2013 över 128 miljoner användare globalt och en betalningsvolym på 41 miljarder dollar. Företaget gjorde en vinst på 1,5 miljarder dollar, en ökning med 18 procent jämfört med första kvartalet året innan. Totalt hanterade Paypal 682 miljoner transaktioner under kvartalet, motsvarande 7,6 miljoner transaktioner per dag.

Ja, siffrorna talar sitt tydliga språk: Paypal har blivit en betydande aktör inom betalningar.

Den ursprungliga affärsidén handlar om att låta kunder med ett Paypalkonto genomföra transaktioner utan att behöva ange ett kreditkortsnummer. Med andra ord så sitter Paypal mellan handlaren och köparen. Ebay (Paypals moderbolag) tillsammans med Paypal sitter på världens största konsumentdatabas, enligt Jussi Koskinen, innovationschef för Paypal i Norden.

– Den största utmaningen är att utveckla en användarbas. Där har få betalningsföretag en stor kundbas, men vi har över en miljon skandinaviska konton, säger han till Mobil Business.

Jussi Koskinen, PaypalBild: Mikael Kristiansen

Paypals grundidé utgår från e-handeln, men företaget har stora ambitioner inom fysisk handel, via mobilen eller direkt via molnet. Företaget räknar med att hantera mobila transaktioner till ett värde av 20 miljarder dollar under 2013, jämfört med 14 miljarder dollar under 2012.

– Web-enabled offline växer mest, exempelvis showrooming, säger Koskinen. Där kan vi hjälpa till så att man fortfarande kan genomföra ett köp i butiken. De flesta köpen idag är spontanköp.

Företaget har redan idag implementerat lösningar för fysisk handel på olika marknader.

Strategin går ut på att anpassa den typ av lösning, inklusive den teknik, som används beroende på geografi.

– Det finns många olika preferenser kring hur man vill betala för köp, det kan se olika ut i olika länder. Till exempel i Frankrike kan man via McDonalds-appen beställa från hela menyn i förhand och sedan hämta beställningen. Det ger något extra till konsumenterna då man slipper stå i kö och dessutom kan få speciella erbjudanden, exempelvis gratis läsk, säger Koskinen.

På Home Depot i USA har Paypal implementerat en lösning som låter kunder betala direkt via sitt Paypalkonto genom att knappa in sitt mobilnummer och sin pinkod i kassaterminalen.

– Du skulle kunna handla utan att ha något med dig och barnen skulle lätt kunna handla på ditt konto. Vi använder den digitala plånboken i molnet och vi gör det av säkerhetsskäl.

På den nordiska marknaden utvärderar Paypal ett begränsat urval av alla typer av lösningar som företaget har globalt. Den lösning som är aktuell för lansering i Sverige i år är Mobile Instore – som tidigare hette Paypal Check In

– Vi vill ta bort e:t i handeln. Med Mobile Instore kan man ta hela sitt webbutbud och lägga in det i butikens kassasystem och sälja det. Mobile Instore gör att det dessutom blir enklare att betala, genom att kunden anmäler sin ankomst innan han eller hon kommer till butiken. Handlaren kan då se om kunden handlat hos dem tidigare, på webben eller i butiken, och enkelt ta betalt av kunden och slippa kort och skanning av QR-koder vid kassan. Det räcker med att man säger ”Jag vill betala med Paypal”, förklarar Jussi Koskinen.

– NFC och QR har vi använt för två år sedan men det är en föråldrad teknik. Vi tror inte att det blir de tekniker som blir överhängande då man inte ska vara beroende av den enhet man använder. Vi tror på molnet, fortsätter han.

Mobile Instore har redan implementerats i USA och används nu även av Coast och Karen Millen i Storbritannien. Lösningen gör det möjligt för butikspersonalen att ta betalt på olika ställen i butiken istället för bara vid kassan, exempelvis med en Ipad.

– Vi håller på att leta kunder i Norden. En sådan kund kan vara en kiosk eller småbutikskedja som till exempel 7/11 där man integrerar Paypal i butiksappen. Vi har släppt ett API och handlaren kan på så vis enkelt ta betalt via sin app och behålla appen mer knuten till sitt eget företag och dess varumärke, säger Jussi Koskinen.

Utöver småbutikskedjor så för Paypal även diskussioner med några handlare, såväl fysiska som e-handel, snabbmatskedjor och hotell, samt även transportföretag.

– Vi är i dialog med flera kollektivtrafiksbolag kring upphandlingar. Idag har de flera leverantörer för olika funktioner och vi har möjligheter att täcka alla olika områden. Vi har haft en väldigt god feedback på våra helhetslösningar. Idag kan man till exempel betala med Paypal i kollektivtrafiken i Milano, och vi rullar nu ut i flera städer med egna Paypalkort.

Utöver Mobile Instore så tror Jussi Koskinen även på kredittjänsten i butik Billmelater, som implementerats i San Francisco.

– Jag tror mycket på vår egen tjänst plus att kunna erbjuda andra värden som inte finns på svenska marknaden, som exempelvis Billmelater, säger Koskinen och hänvisar till statistik som visar att de som lagt till Billmelater-alternativet till sin webbshop har ökat sina försäljningssiffror med upp till 20 procent.

Vad kostar det för en butik att rulla ut Paypal?

– Det är helt beroende av rörelsens storlek. Prissättningen är inte anpassad för handel utan för e-handeln i dag. På handelssidan så är det en förhandlingsfråga; det handlar om transaktionsvolym och omsättning, säger Jussi Koskinen.

Paypal tar endast betalt när en transaktion sker och det finns inga installationskostnader eller månadsavgifter, påpekar han. Vidare ser han det som en stor fördel att erbjuda olika priser beroende på transaktionsbelopp.

– Det finns ett pris för belopp under 100 kronor och ett för belopp över 100 kronor. Alla kunder är viktiga, små som stora. Vi vill åt de slutkunder som använder Paypal ofta; använder man Paypal mer än tre gånger så är man en trogen kund.

Vilket mervärde ser du i mobila betallösningar?

– Mervärdet ligger i plånboken, kuponger och erbjudanden. Starbucks har gjort en fantastisk app kopplad till sin plånboksdatabas. Det blir väldigt lyckat när man sammansätter app och lojalitetsprogram. Vi försöker understödja detta också. Till exempel inom transport kan det se ut så här: åker du tre månader i sträck så får du en gratismånad, eller så kan du överföra pengar till någon annan.

Jussi Koskinen tror däremot inte att vi får se ett genomslag för den typen av lösningar redan i år.

– Men handeln är mogen, de vill bli mobila och vi vill gärna hjälpa dem. Ett hinder är att utvärderingen av de olika lösningarna tar tid. I Sverige måste också e-handeln anpassas. Webbshoppen anpassar sig inte alltid automatiskt till telefonen och ofta behövs det kort för att få en smidig utcheckning samt ett köpskydd.

Vad tror du händer med kortbetalningar framöver?

– Korten kommer att finnas kvar en längre tid framöver och korten fungerar bra. Visa är vår största partner globalt. Frågan är om det blir ett digitalt kort eller inte. Man kan också betala direkt från bankkontot.

Mastercard: Näthandeln först, sedan NFC i butik

Med 1,9 miljarder Mastercard-kort runt om i världen och genomförda köp till ett värde av 690 miljarder dollar bara under första kvartalet i år har Mastercard onekligen en stark position inom betalningsbranschen att bygga på när företaget ger sig in på mobila betallösningar.

Mastercards lansering av en mobil betallösning i Sverige är en tvåstegsraket.

Första steget handlar om att implementera en kortbaserad digital plånbok, Masterpass Digital Wallet, där man kan lägga in kortuppgifter – Mastercard och andra kort – samt leveransadresser.

Andra steget sker parallellt och handlar om en lösning för e- och m-commerce som ligger på handlarens nätsida, Masterpass Check-out-knapp. Check-out-lösningen liknar check-out-knappen som Payair redan implementerat på bland annat Davids hemsida. Knappen innebär att man klickar på Masterpass Check-out-knappen när det är dags att betala, och därmed loggar in i den digitala plånboken där man kan välja kort och leveransadress. Sedan trycker man på ok så är köpet genomfört.

– Den digitala plånboken handlar om shopping på nätet i första fasen. Sedan kompletterar vi med fysisk handel via NFC. Det är en bit fram och vi kan inte ange någon exakt tidplan, men kortapplikationen ska ligga i telefonen på ett eller annat sätt. Att hyra in sig på simkortet ser vi som en möjlighet; det är en diskussion som förs mellan banker och telekomföretagen, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef på Mastercard i Norden och Baltikum, till Mobil Business.

Mats Taraldsson, Mastercard

Digitala plånböcker ska lokala eller globala aktörer själva sätta sitt varumärke på, medan Masterpass Check-out-knapp är något som rullas ut globalt. Mastercard jobbar idag med ett antal aktörer för att implementera det. Vad det gäller implementeringen av acceptansen så samarbetar kortföretaget med Payment Service Providers, PSP, och kortinlösare.

– Att Masterpass är en global lösning ser vi som en fördel eftersom många kunder från andra länder handlar på svenska sidor. Vi arbetar just nu på implementeringen i Sverige och planerar att komma ut med denna funktionalitet under fjärde kvartalet i år, säger Mats Taraldsson.

Vad gäller NFC i fysiska handeln så hänger implementeringen ihop med utrustningen av kassaterminaler med tekniken. I andra länder har företaget dock redan rullat ut tjänster.

– Vi har ett antal lösningar med NFC bland annat i Polen och England och i Norden jobbar dnb och Telenor i Norge med den lösningen.

Tekniken tror han mycket på, även om det är en bit kvar till dess att man kan dra nytta av hela potentialen.

– Vi tror på kontaktlöst och NFC för att tekniken är bra, stabil, standardiserad och snabb i butik. Nästa steg blir acceptansterminal för kort och telefon. Med NFC kommer vi att kunna betala för vilket belopp som helst framöver, det finns en industrikonsensus kring detta på smartphone- och pos-terminalsidan. Men det måste alltid finnas en kortutgivare som tar ansvar för ditt kort, även om det är i telefonen.

– Med NFC kommer det att gå fortare att genomföra köp i fysisk butik. Du får snabbare genomströmning vid kassan. I och med att du har en smartphone och en betallösning tittar vi på tilläggstjänster som till exempel digitala kuponger. Det är med i vår utvecklingsplan, fortsätter han.

Hur ser du på kortets framtid?

– Varje uppkopplad enhet blir en betalningsenhet i framtiden. Korten kommer att bli digitaliserade, säger Mats Taraldsson.

Vad kostar det att implementera Masterpass?

– Lösningen med Masterpass går in i den vanliga transaktionen. Avgifterna sköts av handlarens inlösande bank eller finansinstitut, säger han. PSP är de som hanterar betaldelen. Det är med dem handlarna pratar. Vi arbetar med banker och PSP:er, snarare än direkt med handlare. Vi förstår att olika mellanhänder behövs eftersom de löser olika problem – PSP, betal- och korthantering.

Vilka hinder ser du vad gäller upptaget av mobila betallösningar?

– Vi ser främst möjligheter med den mobila plånboken och acceptansen; alla har ett intresse av att förenkla processen kring betalning, säger han och fortsätter:

– Det finns många aktörer idag. Mastercard har ett stort fokus på innovation och tittar bland annat på vad som blir nästa steg efter plastkorten. Det kommer att finnas många olika lösningar framöver och Mastercard erbjuder en global lösning som går att använda överallt. De lösningar som finns kommer förmodligen att finnas parallellt även framöver och det är bra att det finns valmöjligheter för konsumenter och handlare.

Visa satsar på NFC i kort och mobiler

I Sverige finns det idag 8,3 miljoner Visa-kort, som står för en liten andel av den totala transaktionsvolymen på 13,9 miljarder som företaget redovisade under sitt andra finansiella kvartal i år (första kvartalet enligt kalenderåret). Värdet av genomförda köp uppgick till 1,1 biljoner dollar. Att vara stora innebär samtidigt att man ofta utvecklar globala lösningar, vilket tar tid.

För Visa Europe stavas i alla fall framtiden för kortet kontaktlösa lösningar, i kortet eller direkt i mobilen. Något lanseringsdatum för Visas olika mobila betallösningar i Sverige är dock inte spikat, säger Christina Lind, Country Manager Sweden, Relationship Management & Sales, på Visa Europe, till Mobil Business.

– Vår strävan är att erbjuda innovativa betalningslösningar som gör det snabbt och enkelt för kunden, vilket innebär att handlaren kommer att kunna korta ned sina kötider och få en högre genomströmning av kunder, säger hon.

Christina Lind, Visa

Visa har arbetat med att förverkliga sin vision om kontaktlösa betalningar under 2012 och fortsätter under 2013, bland annat genom att certifiera smarta telefoner för NFC-lösningar.

– Visas vision för mobila betalningar består av två steg. Steg ett handlar om att bankkunderna får ett så kallat kontaktlöst kort (NFC), som de kan lägga på terminalen hos handlaren. Steg två handlar om att flytta denna kontaktlösa teknik in i mobilen. Det som krävs för detta är grovt sett kontaktlösa kort, terminaler som kan ha hård- och mjukvara för NFC-betalningar, samt i steg två mobiler med NFC-kapacitet, eller en sticker, säger Christina Lind.

Kontaktlösa transaktioner i Europa fyrdubblades under 2012 och Visa Europe räknar med att upprepa denna tillväxt under 2013, säger hon.

– I år kommer 40 europeiska kortutgivare att erbjuda kontaktlösa betalningar via smartphones och mot slutet av 2013 certifierar Visa cirka 80 olika typer av smartphones för att genomföra kontaktlösa betalningar, säger Christina Lind.

Som ytterligare ett steg i att göra betalningar kontaktlösa ingick Visa och Samsung ett globalt partneravtal tidigare i år. Banker som vill erbjuda NFC-betalningar kan ansluta sig till Visas Mobile Provisioning Service för att säkert kunna ladda ner kontoinformation om betalningar. Informationen kan sedan laddas ner på NFC-utrustade Samsungenheter. Den andra delen av samarbetet handlar om att Samsung kommer att erbjuda Visas applikation för mobila betalningar, Visa Paywave, i sina mobila NFC-enheter. Applikationen låter smartphoneanvändare genomföra kontaktlösa betalningar med hjälp av ett vanligt kredit-eller betalkort. Mycket snabbare än det traditionella sättet, på mindre än en sekund, säger Lind.

– Samarbetet har potential att betydligt kunna öka mängden mobila NFC-betalningar globalt, säger Christina Lind.

Visa Ready är ett annat partnerprogram som Visa initierade i år och som syftar till att påskynda övergången från kontantbetalning till kortbetalning. Programmet öppnar också nya möjligheter för aktörer utanför bankvärlden.

– Partnerprogrammet Visa Ready banar väg för icke-traditionella partners för betallösningar som exempelvis mobiltelefontillverkare, teknikpartners, leverantörer av plånbokslösningar, mobilnätsoperatörer med flera vilket underlättar navigering av betallösningarnas komplexa ekosystem.

Liksom branschkollegan Mastercard planerar även Visa att lansera en digital plånbok, V.me, för e-handel och m-handel.

– V.me […] kommer att göra det både säkrare och enklare att handla. Lanseringsplanen är dock ännu inte helt spikad, säger Christina Lind.

Hur ska ni gå tillväga med utrullningen av kontaktlösa betallösningar i Sverige?

– På den svenska marknaden råder ingen absolut klarhet angående introduktionen av kontaktlösa kort. Därför är det i dagsläget inte helt lätt att på ett relevant sätt uttala sig om implementering och investering. Det man dock generellt kan säga är att det tillkommer en ytterligare kostnad för att sätta en NFC-antenn på bankkorten, samt att det kommer att kosta att certifiera terminaler i butik för NFC. Merparten av de terminaler som rullas ut sedan ett år tillbaka har dock NFC-hårdvara, säger Christina Lind.

Förutom kommunikationsfördelar med NFC så anser Lind att teknikens möjlighet att bära mycket information är en stor fördel, jämfört med exempelvis QR-koder. Något lanseringsdatum i Sverige är som sagt inte bestämt men diskussioner förs med banker, på Visas alla marknader.

– Visa har en mycket aktiv dialog med bankerna angående kontaktlösa betalningar. Det är bankerna som ger ut kort till slutkunder och sluter avtal med handlare för korttransaktioner, säger Christina Lind.

Läs även del 1 och del 2 av vår artikelserie om mobila betalningslösningar för handeln.